'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Kamer om te babbelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Karin » 28 apr 2006, 08:10

Weet je familie / vrienden / buren / collega's enz van je dat je naturist bent?

Zo ja: vertel! (vielen de reacties mee of tegen, hoe ging dat, enz)

Zo nee: waarom niet? Ben je ergens 'bang' voor, en waarvoor dan? Enne: hoe hou je het geheim (lijkt me zo ingewikkeld)?

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Karin » 28 apr 2006, 19:00

Maar om wiens bestwil dan??
En waarom hou je het geheim??
Waar ben je 'bang' voor??

(ik ben niet nieuwsgierig hoor...)

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 28 apr 2006, 19:19

Ik ben niet zo zeer stiekem, maar vaak is er geen aanleiding om het te zeggen. Soms wel en sommige vrienden en vriendinnen weten het -zijn ook wel eens meegegaan naar het strand- maar verder loop ik er niet zo mee te koop. Waarom zou ik? Juist door er zo mee te koop te lopen maak je er iets bijzonders van, denk ik.

Jan

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Karin » 28 apr 2006, 21:34

Ergens mee te koop lopen is natuurlijk nog heel wat anders dan er op dezelfde manier over vertellen als je over je lidmaatschap van de voetbalclub praat... :p

Zelf denk ik dat júíst omdat er zo veel mensen zijn die wel naturistisch recreeeren, maar dat vooral voor zichtzelf houden, daarmee in de hand gewerkt wordt dat het door velen nog steeds als iets raars gezien wordt.
Of, en dat denk ik ook wel eens, dat juist de mensen die het voor zich houden dénken dat het als raar gezien wordt, terwijl dat best mee blijkt te vallen als je het wel vertelt.

Zelf ben ik er heel makkelijk in, en het grappige is, dat ik echt nog nooit een rare of negatieve reactie heb gehad (nouja, behalve dan van mijn moeder wiens 'gátvééér' ik nog na hoor galmen van jaren terug, maar die wel dit jaar eens mee wil naar een naturistencamping ;) ).
De aardigheid is juist, merk ik, dat als ze het eenmaal van jou weten, ineens andere mensen ook vertellen wel eens naar de sauna te gaan, of naar het naaktstrand, of al dan niet per ongeluk wel eens op een naturistencamping geweest te zijn.

Ik merk, dat als ik me weer eens voorneem om me bij nieuwe collega's (en die heb je in de detachering nogal eens) even in te houden, dat ik vaak binnen een week er al weer iets uitgeflapt heb dat wijst op... Maar juist omdat ik er zo normaal over doe, denken anderen blijkbaar ook dat het normaal is (wat het natuurlijk ook is), en krijg ik hooguit wat nieuwsgierige vragen.

Maar niet dat ik het niet snap hoor, dat mensen het voor zichzelf houden. Zelf was ik de eerste jaren ook bang voor negatieve gedachtes van anderen, of bang dat ik me steeds zou moeten verdedigen of alles uit zou moeten leggen.
Maar zoals ik het de laatste jaren doe: geen punt van maken, want het is niet gek, dat bevalt me een heel stuk beter! :D

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 22:53

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door hans » 28 apr 2006, 23:47

Er zijn een hoop mensen in mijn omgeving die het niet weten. Maar niet omdat ik er geheimzinnig over doe, gewoon omdat het nog nooit ter sprake is gekomen.
Als iemand me vraagt waarom ik zo weinig vakantiefoto's met mensen erop heb geef ik eerlijk antwoord. Tot nu toe liet niemand ooit blijken het raar te vinden, hooguit reageren ze in de trant van "dat zou niets voor mij zijn want ik ben nogal preuts".

@Janneman: waarom ben je zo bang voor commentaar? Het verandert toch niets aan hoe jij erover denkt? Sterker nog: misschien verandert het op den duur wel wat aan hoe zij erover denken. Immers: als jij (familie) het doet kan het toch nooit ècht fout zijn...

Hans

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 29 apr 2006, 00:07

Ja okee, misschien is 'ergens mee te koop lopen' niet de goede woordkeuze. Het heeft iets ... ranzigs? Maar wat ik dus bedoelde, is dat ik een aanleiding nodig heb om het te kunnen zeggen. Tussen mijn vrienden zeg ik het wel, wanneer de gelegenheid er is. Die is er niet altijd..
En soms heb ik niet eens nodig om het te zeggen. Ik heb een aantal vrienden en vriendinnen die het zonder mankeren aanvaardden dat ik met hen naakt aan het water was. Nooit verteld en het werd gewoon geaccepteerd.. niet dat ik me opdrong overigens.. de relatie met hen is zodanig dat we elkaar accepteren en dat we elkaar vrij laten. Zo kan het dus ook :)

Mijn familie weet het niet. Mijn familie is zo heel erg anders dan ik, daar liggen de veroordelingen voor alles gewoon klaar. Dat is dus ook een van de redenen dat ik met ze gebroken heb en dat ik ze niet/nooit meer zie.

Jan

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Karin » 29 apr 2006, 08:29

[QUOTE=JanK]Mijn familie weet het niet. Mijn familie is zo heel erg anders dan ik, daar liggen de veroordelingen voor alles gewoon klaar. Dat is dus ook een van de redenen dat ik met ze gebroken heb en dat ik ze niet/nooit meer zie.
[/QUOTE]

Wow... dan is het natuurlijk ook een heel ander verhaal. Dan weten ze wel meer dingen niet van je. Heftig hoor, lijkt me...

Ik heb het soms al niet eens meer in de gaten als ik een verhaal vertel dat eruit blijkt dat ik naturist ben...
Zo zat ik laatst te vertellen dat ik na het zwemmen met 2 vrienden in de kleedkamer we ons aan het aankleden waren, en dat een meid een geweldige versierpoging deed naar één van de vrienden toe. (herkenbaar voor een 2-tal lezers/posters hier ;) )
Dan denk ik zelf even later: ohja, voor een niet-naturistisch iemand komt het vast nogal raar over dat je je gemengd omkleed. En hoppa; weer 'verraden' dat ik naturist ben. :D

Ook is het trouwens af en toe wel gedoe met in de zomer naar het strand gaan enzo. De textiele vrienden gaan natuurlijk naar een zwembroeken-strand, en staan er niet eens bij stil dat mijn badpak 5 jaar oud en half vergaan is, en ik sowieso niet van plan was om er eentje aan te trekken. Grappig is wel weer dat daardoor een aantal vrienden wel eens mee zijn gegaan naar het naaktstrand, en dat erg oké bleken te vinden.
Zelfs mijn vader en zijn vrouw (60+) zijn een keer mee gegaan naar de Bisonbaai. Daar zijn we op het middendeel gaan liggen, waar bloot en broekjes door elkaar liggen. Maar mooi dat ze wel bloot gingen! Geweldig!! :)

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 30 apr 2006, 13:49

[QUOTE=Karin]Wow... dan is het natuurlijk ook een heel ander verhaal. Dan weten ze wel meer dingen niet van je. Heftig hoor, lijkt me... [/QUOTE]

Ja klopt, ze weten een heleboel dingen niet van me. Of beter, het leek of ze het niet wilden weten. En tegenwoordig denk ik dat ik misschien wel geadopteerd was, want de verschillen tussen ons waren te groot en de houding naar mij was te afwijzend.. Niet pluis dus en na jaren soebatten heb ik maar het slot erop gegooid. Goh, ik wou dat mijn ouders net zo vrij waren als die van jou Karin! Maar mijn familie woont in Janjapië... misschien zegt je dat wat :rolleyes:
Ik zal hier niet verder over uitwijden, want ik heb liever dat je mijn stukje ook nog verder dan mijn eerste alinea leest :D

Het kan mij in de regel niet meer zo schelen hoe mijn vrienden en vriendinnen met naturisme en blootheid omgaan, maar desondanks hou ik wel rekening met ze. Ik zal ze niet zomaar daarmee confronteren, maar wanneer er een logische aanleiding is én ik denk of weet dat het wel kan trek ik gewoon alles uit. Per slot wil ik mijn vrienden wel houden en ik vind ook dat acceptatie wederzijds moet zijn. Wanneer ze mij accepteren met naturisme, moet ik het ook van hen accepteren als ze daar geen behoefte aan hebben. Dat is wel jammer dan maar het is dan hun keuze die ik heb te respecteren. Maar het kan wel. Op een gezellig weekendje vorig jaar waren we bij een ven in de Ardennen, het was warm (30 graden) en toen trok ik gewoon alles uit om eens lekker bij te bruinen. Niemand reageerde afwijzend en het werd geaccepteerd als een gewoon gegeven. Dat was errug fijn ;) Ik zie ze later nog wel een keer meedoen met me.

Kortom: de vrijheid van de een wordt beperkt door de grenzen van de ander. We leven niet op een eiland en je hebt altijd rekening te houden met anderen. En zolang je de grenzen van de ander niet overschrijdt, kan je alles doen. En die grenzen liggen bij iedereen weer anders.

Jan

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 30 apr 2006, 21:54

[QUOTE=Karin]Zelfs mijn vader en zijn vrouw (60+) zijn een keer mee gegaan naar de Bisonbaai. Daar zijn we op het middendeel gaan liggen, waar bloot en broekjes door elkaar liggen. Maar mooi dat ze wel bloot gingen! Geweldig!! :)[/QUOTE]

Karin, wat bedoel je eigenlijk met 'zelfs mijn vader en zijn vrouw. Niet je moeder?

Jan

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Karin » 01 mei 2006, 17:18

[QUOTE=JanK]Karin, wat bedoel je eigenlijk met 'zelfs mijn vader en zijn vrouw. Niet je moeder? [/QUOTE]
Nee, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is hertrouwd. Dus zijn vrouw is niet mijn moeder. ;)

[QUOTE=Frank L-dam]Ik denk dat het bloot recreeeren in nederland helemaal is ingeburgerd. Ik bedoel Mr. Spong ligt ook zo af en toe met z'n billen bloot in het gras, algemeen bekend.... [/QUOTE]
Ik denk wel ingeburgerd als in 'men weet dat het mogelijk is en dat het gebeurt', maar totaal niet als in 'net zo makkelijk aan je omgeving laten weten dat je bloot recreeert als vertellen dat je naar de bioscoop gaat'.

Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 apr 2006, 11:42

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Rik » 03 mei 2006, 09:21

Hallo allemaal,

Ik vind het erg leuk om de mensen te vertellen dat mijn vrouw en ik naturist zijn. Stuit echter op een hoop onbegrip. In onze omgeving is het naar de sauna gaan al heel wat....

Bij ons is het dan ook niet van de ene dag op de andere gegaan. Eerst naar de sauna, toen eens naar een naakstrand en daarna eens naar een naturistencamping. Nu willen we niet anders meer.:cool:

Waar ik een hekel aan heb is dat mensen naturisme te vaak met of vage sukkels of sex verward. En dat met dank aan die prachtige omroep SBS6 waar Ton van Rooijen probeert een blik achter de schermen te werpen. Zie je zo'n brave borst praten met bomen. Als dat naturisme is, dan pas ik ervoor. Wat jullie?

Verder hoop ik op mooi weer (ja ja komt eraan) om weer eens heerlijk naar buiten te gaan.

Groet,

Rik

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 03 mei 2006, 11:05

Je moet SBS6 ook niet verwarren met normale objectieve televisie (televiezie) . Commerciele tv gaat over kijkcijfers, veel kijkers, veel sensatie en alles wat met bloot, sex en oh lala te maken heeft. Ook als het er niet mee te maken heeft, wordt die connotatie wel gelegd. Joh, als de kijker bloemkolen wil, krijgen ze ook bloemkolen.

[klantje]

Zo, daar ben ik weer. Ik had een klusje (ben namelijk op mijn werk). De commercielen denken voornamelijk op Tokkie niveau dat het volkje Tits & Ass wil zien en passen de programmering daarop aan (maar volgens mij interesseert het de mensen weinig meer). Het geeft echter wel een vertekend beeld. In dat opzicht hebben de textielers het dan meer over zichzelf dan over naturisten.

Jan

Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 apr 2006, 11:42

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Rik » 03 mei 2006, 14:54

Ach, aan de andere kant heeft het ook zo zijn voordelen natuurlijk. Ik moet er niet aan denken dat iedereen zich overgeeft aan het naturisme. Overvolle naaktstranden en naturistencampings :eek:

Toch zou ik het wel graag een beetje uit de sfeer willen halen van wat je vaak in de NFN ingezonden brieven ziet. Daar maakt men zich zorgen over het handdoekje om de 15-jarige of de piercing van zijn moeder...... Kneuterig, maar wel typisch Nederlands. Druk maken om de details.

Klinkt wel een beetje negatief he, nu met dit mooie weer. Vat het dan ook maar niet zo op. Carpe Diem!!:)

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 22:53

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door hans » 03 mei 2006, 17:18

[QUOTE=JanK]Je moet SBS6 ook niet verwarren met normale objectieve televisie (televiezie) [/QUOTE]
En niet te vergeten: je moet Ton van Royen niet verwarren met normaal en objectief :rolleyes:
Hoewel hij misschien eens een goed gesprek met een boom zou kunnen overwegen...

Hans

Gebruikersavatar
MichielD
Berichten: 150
Lid geworden op: 01 apr 2006, 21:51

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door MichielD » 03 mei 2006, 17:30

Ik vraag me af of die boom terugpraatte :p

Gebruikersavatar
Rik
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 apr 2006, 11:42

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door Rik » 03 mei 2006, 17:35

Ik lees het al, geen echte naturist die Michiel!!! HAHAHA!! :)

Gebruikersavatar
JanK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:13

'Stiekem' naturist, of weet iedereen het?

Bericht door JanK » 03 mei 2006, 19:41

[QUOTE=MichielD]Ik vraag me af of die boom terugpraatte :p[/QUOTE]

Alles praat terug, als je het maar echt wil en erin gelooft!

Plaats reactie