Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Kamer om te babbelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 07 jul 2016, 18:37

Het leek me wel aardig om hier een verzamelingetje aan te leggen van recepten die zijn gebruikt voor JAN en SANNE weekenden en zo. Ik wou beginnen met de taarten die ik heb gebakken voor het tienjarig jubileum (Chamavi, 4 t/m 8 mei 2016). Een foto is te vinden op facebook.

De Appeltaart:

Bron: verpakking van een taartvorm, diameter 20 cm

[ATTACH=CONFIG]758[/ATTACH]

De donkere chocoladetaart

Bron: volkskrant
(ik heb Frangelico gebruikt i.p.v. sinaasappellikeur en chocolade van de Lidl):

Compacte chocoladetaart
Ingrediënten Voor 6 tot 8 personen 165 gr. boter
snufje zout
275 gr. suiker
300 gr. pure chocolade
1 eetl. gemalen amandelen plus extra om de vorm te bestrooien
2 eetl. (sinaasappel)likeur
5 grote eieren

Tot zover de huishoudelijke mededelingen uit de Volkskeuken en dan wordt het nu tijd voor een compact hapje. Compact, kun je dat ook eten? Compact, dat is zoiets als meer inhoud in minder volume. Wat eerst op twee broadsheetpagina's stond, staat nu op twee tabloidpagina's. Waar je normaal twee borden van eet, heb je nu aan één genoeg. Dat is niet een kwestie van hoeveelheid, maar van dichtheid. Een witbrood vult minder dan een volkoren zuurdesembrood.Maar compact is natuurlijk niet alleen maar zware kost en volkorenbrood. Alsjeblieft zeg. Het lekkerste compacte, tot op zekere hoogte zelfs gezonde (alles hangt altijd af van de hoeveelheid die je neemt) en zeker ook feestelijke ingrediënt is pure chocola. Chocola vult niet alleen het lichaam; chocola voedt dromen, verlangens, wensen; chocola is er evengoed voor uitbundig samen, als voor troosteloos alleen. Hoe puurder de chocola, hoe meer hij vult.We maken een heftige, compacte donkere chocolademoussetaart gebaseerd op een recept uit het kookboek van (biologische en fairtrade) chocolademakers Green & Black's. Hun pure chocola met sinaasappel is een absolute aanrader voor deze taart, zeker met wat sinaasappellikeur erdoor, maar elke pure chocola is in principe bruikbaar.Vet een springvorm van ca. 20-23 cm in met boter en bestrooi deze met de gemalen amandelen, schud het teveel eruit. Smelt de chocolade met suiker, boter en zout in een vuurvaste schaal op een pan met heet water (een stoompan is heel geschikt hiervoor). Neem de pan van het vuur zodra er een glad mengel is ontstaan en roer er de likeur door. Klop de eieren met de amandelen schuimig en spatel ze door het chocolademengsel. Giet het beslag in de vorm en zet deze ca. 30-35 minuten in een voorverwarmde (180 graden) oven.

De witte chocoladetaart
Bron: volkskrant
(Ik heb chocolade van de Lidl gebruikt)

Chocoladetaart om niet mee te gooien
Witte chocoladetaart met koffiekaramel en pistachenoten voor 8-10 personen
Boter, paneermeel voor de vorm
125 g botersprits
125 g Bastognekoeken
50 g gesmolten boter
200 g Bebogeen (karamel- pasta)
1 zakje espresso-instant- koffie (Nescafé)
100 ml slagroom + 1 eetl.
75-100 g gezouten onge-
pelde pistachenootjes (of ca. 40-50 g gepeld)
250 g witte chocolade, in stukjes

Daarom heb ik een missie. Hoe maak je de lekkerste taarten met zo min mogelijk werk? Oké, mijn heupen hebben wat extra kussentjes gekregen, maar na veelvuldig testen is hier de eerste van 'Loethes simpel & sneltaarten'. Toegegeven: het 'koekdeeg' is pas écht snel te maken met een keukenmachine. Gebruik bij voorkeur een springvorm van 26 cm doorsnede; 24 cm kan ook, maar gebruik dan wat minder deeg en zet de taart langer in de koelkast (vriezer).

Beboter de springvorm en bestrooi met paneermeel. Maal/ hak de koekjes met een keukenmachine/blender, staafmixer of deegroller fijn tot 'zand'. Meng goed met de gesmolten boter en verdeel dit 'deeg' gelijkmatig over de bodem van de springvorm: druk vanuit het midden stevig aan. Zet in de koelkast. Laat de Bebogeen met het koffiepoeder en 1 eetlepel slagroom in een pannetje al roerend op laag vuur glad vloeibaar worden: schenk op de taartbodem, strijk glad en zet minstens 15 minuten in de koelkast. Pel (zonodig) intussen de pistachenootjes, wrijf de bruine velletjes er zo veel mogelijk af en hak ze grof (vijzel, groot mes). Smelt in een ander pannetje de witte chocolade met 100 ml slagroom al roerend op laag vuur. Schenk het chocolademengsel gelijkmatig in de taartvorm en bestrooi met pistachenootjes. Zet minstens twee uur op de koudste plek in de koelkast (en eventueel een half uurtje in de vriezer) tot de vulling is opgesteven.

Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 07 jul 2016, 19:11

Deze gembercake heb ik meegenomen voor het Gelre weekend (1-3 juli 2016)

Gemberbrood
Bron: kookboek uit openbare bibliotheek
-Ik heb i.p.v. moscovade, donkere basterdsuiker gebruikt
-Ik heb i.p.v. een bakvorm van 18 x 18 cm een cakevorm van 28 x 8 cm gebruikt. De cakevorm heeft een iets kleinere oppervlakte, dus ik heb het gemberbrood 10 minuten langer in de oven gelaten.



Het geheim van dit heerlijk kleverige gemberbrood: de grote hoeveelheid stroop die wordt gebruikt, én het 2-3 dagen bewaren van het brood voor gebruik. Serveer het met boter of roomkaas voor een aangenaam contrast. U kunt het brood luchtdicht verpakt 1 week bewaren.

VOOR 12 PLAKKEN
115 g zachte boter, plus wat extra voor het invetten
225 g bloem
2 tl gemberpoeder
1 tl koekkruiden
snufje zout
2 stukjes stemgember, uitgelekt en gehakt
115 g moscovade of ruwe rietsuiker, gezeefd
275 g stroop
2 eieren, losgeklopt
1/2 tl natriumbicarbonaat (baking soda)
2 el melk boter of roomkaas, voor erbij

1 Verwarm de oven voor op 160 °C. Vet een vierkante, diepe bakvorm van 18 x 18 cm in en bekleed hem met bakpapier.
2 Zeef bloem, gemberpoeder, koekkruiden en zout boven een grote kom. Voeg de stemgember toe en schep de stukjes om, zodat ze goed bedekt zijn met bloem.
3 Roer de boter en suiker in een grote kom romig en klop geleidelijk de stroop erdoor. Klop eerst de eieren en dan het bloemmengsel erdoor.
4 Los het natriumbicarbonaat op in de melk en klop dit mengsel beetje bij beetje door het beslag.
5 Schenk het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad. Bak het gemberbrood 45 minuten. Zet de oven dan op 150 °C en bak het nog 30 minuten, tot een spies die u in het midden steekt, er schoon uit komt. Het gemberbrood moet donker en licht gerezen zijn.
6 Laat het brood 5 minuten afkoelen in de bakvorm en leg het dan op een rooster. Laat afkoelen en verwijder het bakpapier. Snijd het brood in plakken.

Gebruikersavatar
Marc v G
Berichten: 2637
Lid geworden op: 27 jun 2006, 21:15

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Marc v G » 07 jul 2016, 23:24

Goed idee. Hierbij mijn pastasaus van afgelopen weekend.

Bak champignons in wat olie
Voeg naar wens ook gefruite ui en/of knoflook toe
Voeg zalmsnippers toe, kan ook met baconblokjes
Voeg creme fraiche toe, en eventueel ook kookroom om de saus wat minder dik te maken. Verwarm, maar laat niet koken
Voeg saffraan toe en roer goed door

Eet smakelijk
▶ ───────🔘────────── 13:37

Gebruikersavatar
TuuronTour
Berichten: 1110
Lid geworden op: 08 nov 2007, 19:37

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door TuuronTour » 08 jul 2016, 13:25

Dit was mijn pastasaus:

Spaghetti alla puttanesca

400 gram spaghetti
75 ml olijfolie
1 teentje knoflook
een stuk hete peper
500 gram gepelde tomaten, vers of uit blik
3 ansjovisfilets ontzout
50 gram kappertjes
100 g ontpitte zwarte olijven
1 eetlepel tomatenpuree

Fruit de knoflook en chili. Voeg de in stukken gehakte tomaten toe en bak op laag vuur ongeveer 5 minuten. Voeg de ansjovis, olijven zonder pit, de puree en kappertjes toe.
Kook 25 minuten op een laag vuur.
Kook de spaghetti al dente, giet af en roer door de pan met saus.
Serveer direct.

Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 08 aug 2016, 21:52

Dit waren de brownies bij Zeelandia (5 - 7 augustus 2016)

Dark and white chocolate cherry brownies

Bron: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/dark_ ... late_89301 (met video)


Preparation time: less than 30 mins
Cooking time: 10 to 30 mins
Serves: Makes 12 brownies

These quick, easy brownies combine chocolate and decadent cherries for a rich, fruity flavour – just bake and go!

By James Martin
From James Martin: Home Comforts

Ingredients
350g plain chocolate (minimum 55% cocoa solids)
250g unsalted butter, plus extra for greasing
3 large free-range eggs
250g dark soft brown sugar (ik heb bruine basterdsuiker gebruikt)
110g plain flour
1 tsp baking powder
150g fresh cherries, cut in half, stones removed
150g white chocolate, roughly chopped
1-2 tbsp cocoa powder, for dusting (heb ik weggelaten)

Method
Preheat the oven to 170C/150C Fan/Gas 3. Grease a 30x23cm baking tin with butter then line the base and sides with baking paper.
Heat the plain chocolate and butter in a saucepan over a low heat until just melted and well combined, stirring occasionally. Remove from the heat and set aside to cool slightly (at least 5 minutes).
Meanwhile, whisk the eggs with the sugar in a large bowl until thick, pale and creamy.
Whisk the cooled chocolate mixture into the egg mixture, then gently fold in the flour, baking powder and half the cherries until just combined.
Spoon the brownie mixture into the prepared tin, then scatter over the white chocolate and the remaining cherries.
Bake the brownies in the oven for 25-30 minutes, or until the surface is cracked and a skewer inserted into the centre of the brownies comes out with just a little mixture sticking to it. Remove from the oven and set aside to cool completely in the tin, on a wire rack.
To serve, dust the brownies with cocoa powder, then cut into squares and remove from the tin.

Recipe Tips
If fresh cherries are unavailable, you can use frozen cherries instead. Defrost them first, drain and mix in as directed. They are likely to be wetter than fresh cherries, so you may need to cook your brownies for a little longer.

Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 08 aug 2016, 22:04

En de kruidenboter:

Laat een pakje roomboter op kamertemperatuur komen.
Snijd een handje verse kruiden fijn (bijvoorbeeld peterselie, salie, rozemarijn, bieslook, tijm).
Pers een teentje knoflook fijn met een snufje zout.
Prak alles door elkaar heen met een vork.

Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 07 jun 2017, 22:43

De soep bij Zonnelust (2- 5 juni 2017)

Brandnetelsoep met eiermimosa (voor 6 personen)

een vergiet vol jonge brandnetel-topjes
2 middelgrote aardappelen
50 g boter
1 grote ui
2 tenen knoflook
1 l groente- of kippenbouillon
4 hardgekookte eieren
Pluk de brandnetels met handschoenen aan en doe ze in een vergiet. Houd die onder de hete kraan om de prik eraf te krijgen.

Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Hak de ui en de knoflook fijn.

Smoor de ui en de knoflook zachtjes in de boter in een soeppan, ze moeten niet bruin worden, alleen zacht. Doe de brandnetels erbij en roer goed. Schenk de bouillon erbij, breng tegen de kook aan en laat alles een uur pruttelen.

Kook intussen de eieren, haal de dooiers eruit en prak die grof. Het eiwit kan in een salade verwerkt worden of op een toastje met een pittige pesto.

Pureer de soep en dien hem op met een eetlepel eiermimosa in elk bord.

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Karin » 11 sep 2017, 20:06

Ah, je brownie-recept staat hier al Kees. Maar zat er afgelopen weekend ook witte chocolade in? Die was dan goed verstopt, qua kleur. :)

Gebruikersavatar
Kees
Vriend(in) van JAN
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 jun 2012, 13:01

Recepten gebruikt voor JAN weekenden e.d.

Bericht door Kees » 12 sep 2017, 16:46

Ja, daar zat ook witte chocolade in, en daarover een laag cacaopoeder; vandaar dat het niet zo zichtbaar was. Afgelopen keer heb ik de cacaopoeder dus niet weggelaten.

Plaats reactie