Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Kamer om te babbelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Karin » 05 nov 2006, 17:33

En nou weer eens een lekkere discussie.
Leuk al die spelletjes en vaagheden, maar laten we het weer eens ergens over hebben... :D


Ik ga er eens een stelling ingooien (ik zeg niet dat dat ook mijn mening is)...

De meeste naturisten zeggen over zichzelf en naturisten in het algemeen dat ze socialer zijn, meer respect hebben voor elkaar en hun omgeving, en daarmee zeggen ze eigenlijk dat ze betere mensen zijn dan 'de gemiddelde'.

De stelling: complete onzin. De hedendaagse naturisten zijn ook gewoon mensen, wat ook gewoon een afspiegeling is van de hele maatschappij, alleen dat ze graag in hun blootje vertoeven.
Het 'wij'-gevoel dat er onder naturisten bestaat, is gewoon hetzelfde als het 'wij'-gevoel dat anderen onder elkaar hebben zoals motorrijders, fans van een bepaalde voetbalclub of gelovigen.

Dus laat die naturisten eens ophouden met doen alsof ze zo geweldig zijn, het zijn ook maar gewoon mensen die de kleding graag in de kast laten.

Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 423
Lid geworden op: 14 mei 2006, 01:58

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Maarten de Vries » 06 nov 2006, 17:14

Ja, wat een stelling.

Wil zeker niet gaan verdedigen dat alle natruristen betere mensen zijn dan niet natruisten. Wat ik zeker wel wil verdedigen is dat natruristen over het algemeen, schoner, rustiger en socialer zijn dan textiel campings.

Maarten

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Karin » 06 nov 2006, 22:06

Mee eens, maar toch zie ik op naaktstranden steeds vaker dat er toch afval achter gelaten wordt (meestal sigarettenpeuken) terwijl er prullenbakken zijn.
Maar je zou natuurlijk kunnen stellen dat degenen die dat achterlaten geen naturisten zijn maar 'gewone naaktrecreanten'.... :confused:

Gebruikersavatar
AnneH
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 mei 2006, 00:29

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door AnneH » 07 nov 2006, 10:46

[QUOTE=Karin]En nou weer eens een lekkere discussie.
Leuk al die spelletjes en vaagheden, maar laten we het weer eens ergens over hebben... :D
[/QUOTE]
Dat dacht ik ook toen ik een discussie wilde aanslingeren met de stelling 'naturisme is asociaal', maar daar kwamen helaas weinig reacties op. Misschein had ik het te zwaar aangezet.

Ik ben het niet eens met de stelling dat het complete onzin is dat naturisten socialer en respectvoller zouden zijn. Wanneer je naakt bent stel je je ten opzichte van anderen kwetsbaar op. Dat maakt dat je je zo wie zo al meer ‘sociaal’ opstelt naar naderen toe. Alhoewel dat misschien meer het geval is op naturistenterreinen dan op bijvoorbeeld openbare naaktstranden.

Kleding geeft een vorm van bescherming tegen een ander, van waaruit je je – als je dat wil – makkelijker asociaal kan gedragen. Maar volgens mij is een naturist in het gewone maatschappelijke verkeer niet per definitie socialer of respectvoller dan een gemiddelde niet-naturist.

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 740
Lid geworden op: 13 jun 2006, 23:26

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Bert » 07 nov 2006, 17:15

Ben het eens met Maarten en anneH.
De campings zijn vaak schoner, relaxterb
en doordat iedereen bloot is, zijn ze 'kwetsbaarder' en daardoor misschien ook wat ''netter'' naar elkaar toe.

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Karin » 09 nov 2006, 18:55

Ik betwijfel of het naakt zijn iets te maken heeft met je (al dan niet onbewust) kwetsbaarder opstellen en je daardoor netter gedragen...

Wel denk ik dat als je alle naturisten bij elkaar neemt, en alle niet-naturisten, en die vergelijk, de naturistengroep toch respectvoller is. Maar ik denk óók dat het verschil de laatste tientallen jaren kleiner is geworden en dat deze alleen maar kleiner wordt.

Gebruikersavatar
Maarten de Vries
Berichten: 423
Lid geworden op: 14 mei 2006, 01:58

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Maarten de Vries » 09 nov 2006, 23:23

Naakt en kwetsbaar. Voor mij persoonlijk geldt dat ik mij niet meer of minder kwetsbaarder voel als ik naakt ben.

In zijn algemeenheid geloof ik ook dat naarmate naturisme algemener wordt de verschillen kleiner worden. Maar omdat wij leven tussen de naturisten llijkt het misschien dat naturisme steeds algemener wordt. Maar volgens mij valt dat nog al mee, of tegen zo je wilt.

Gr Maarten

Hagasan
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 sep 2006, 23:46

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Hagasan » 01 dec 2006, 22:37

Als eerste wat is vandaag de dag de definitie van het naturist zijn?

Toen wij voor het eerst uit de kleren gingen had ik nog het gevoel dat men inderdaad wat respect voller met elkaar omgingen, je stelt je tenslotte kwestbaarder op.(zoals eerder opgemerkt)

Helaas krijg ik de laaste tijd af en toe het gevoel, dat naturisme commercieel is uit te buiten, waardoor je (sorry) volk binnen de gelederen krijgt die niets met de basis doen.
Alleen maar in hun blote kont willen lopen om te showen, zowel mannen als vrouwen.
(als je dit prettig vind moet je dat vooral doen maar val mij er niet mee lastig)

Even een klein voorbeeld ;
Wij zaten eens heel lekker rustig op een camping teraas te genieten van een drankje in het niet al te warme zonnetje,
Komt er een boere kinkel aan lopen hé zit je lekker te genieten van de rust?
Ja dat zitten wij.
Nou da heb je pech want die komen wij ff lekker verstoren de ......l
Sinds die tijd willen wij als het ff kan tussen de fransen staan die hebben wat meer aandacht voor de medemens


Ik denk dat als je de oudere naturist tegen komt die nog rekening houd met de natuur en milieu dat je dan een respect volle naturist tegen over je hebt maar helaas (sorryjonkies) de jongere missen nog wel eens wat (de goede daar gelaten).

Een naturist doet toch eigenlijk afstand van het matrieele wat hij heeft vergaard als hij/zij zich bloot geeft zodat hij/zij in principe op een gelijke basis start met de mens tegen over hem/haar.

Ik vindt dus dat de laatste 15? jaar, het respect en het sociale wat minder is geworden in de meest algemene zin, want wanneer je op een klein verenigings terein komt merk je dat het nog wel kan.
Zou het iets te maken hebben met sociale controle ??

ik hoop dat ik een beetje heb kunnen aan geven wat ik denk en hoop niemand voor het hoofd te stoten

Gtrjs Hagasan

corien
Berichten: 747
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:23

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door corien » 03 dec 2006, 12:54

ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om dit aan leeftijd te relateren hagasan.... Binnen onze vereniging hebben we toch met redelijk wat jonge mensen te maken die echt wel op een respectvolle manier met het naturisme omgaan bijvoorbeeld!

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 apr 2006, 11:45

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Marc » 03 dec 2006, 13:23

Denk dat mensen in een groep waar zij zich verwant mee voelen onderling respectvoller met elkaar omgaan. En dat staat los van naturisme.

Hagasan
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 sep 2006, 23:46

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Hagasan » 03 dec 2006, 15:57

[QUOTE=corien;5138]ik vind het persoonlijk nogal kort door de bocht om dit aan leeftijd te relateren hagasan.... Binnen onze vereniging hebben we toch met redelijk wat jonge mensen te maken die echt wel op een respectvolle manier met het naturisme omgaan bijvoorbeeld![/QUOTE]

Corien het staat al tussen haakjes, er staat al sorry voor maar het is wel een ervaring.:)
grtjs Hagasan

Gebruikersavatar
Erik N.
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 19:39

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Erik N. » 07 dec 2006, 17:04

Ik hoor ook altijd, naaktstranden blijven schoner, ja dat is niet zo moeilijk want er zijn meestal weinig strandtenten, dus de mensen hebben ook minder
blikjes en etensverpakkingen om weg te gooien. Bovendien zijn de stranden
waar men gekleed is vaak ook drukker, behalve o.a. Hoek van Holland.
Trouwens het geklede deel van Hoek van Holland is ook altijd schoon.

Hagasan
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 sep 2006, 23:46

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Hagasan » 11 dec 2006, 13:51

Ik heb een beetje het idee dat de naaktlopers als nog hun vuil laten leggen en dat de naturist altijd zijn zooi mee naar huis of vuilnis bak mee neemt.

Gebruikersavatar
Erik N.
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 19:39

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Erik N. » 16 dec 2006, 11:20

Ja als we nu ook nog verschil maken tussen naaktlopers en naturisten wordt
het lastig.

Hagasan
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 sep 2006, 23:46

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Hagasan » 16 dec 2006, 21:18

[QUOTE=Erik N.;5496]Ja als we nu ook nog verschil maken tussen naaktlopers en naturisten wordt
het lastig.[/QUOTE]


Een volks mond uitdrukking;) Nudist en Naturist , naakt lopers en naturisten.

Toen wij net uit de kleren gingen waren de nudisten de ongeorganiseerde slechterikken;) en de naturisten de goede :D

Sorry als ik mij niet goed uitgedrukD heb maar, een natu geeft om zijn omgeving en heeft respect voor een ander een naaktloper/nudist
(ik weet dat dit glad ijs is) doet dit om alleen bloot te zijn en schijnt alleen om zich zelf te denken .
Ik heb dit ook alleen maar eens een keer gelezen

Ik voel mij nog steeds naturist als ik gekleed ben omdat je dan van uit de diepere achtergrond denkt om de aardkloot
Sorry krijg het niet beter op paier(beeldscherm)

En sorry als ik iemand persoonlijk geraakt heb dat is niet mijn bedoeling !!:D

grtjs Hagasan

Gebruikersavatar
Erik N.
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 19:39

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Erik N. » 17 dec 2006, 15:49

Ik heb ook gehoord dat een echt naturist geen alcohol en/of vlees gebruikt.
Dan roepen de drinkende naturisten natuurlijk dat dat niet klopt.
Zo blijf je bezig. Al dat hokjesgedoe, bah.
Ik ben zeker geen echte naturist, want ik vertoon mij nog genoeg in
mijn zwembroek.

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Karin » 17 dec 2006, 16:57

Eigenlijk wil ik niet verzanden in de discussie wat is een naturist / nudist / blootloper, omdat iedereen daar andere ideeen over blijkt te hebben.
Maar ik dacht: laat ik het eens opzoeken, en dit is wat wikipedia erover zegt:

----------
Naturisme is een levenswijze in harmonie met de natuur. Het wordt gekenmerkt door gemeenschappelijke naaktheid, die als doel heeft het bevorderen van zelfrespect, respect voor de medemens en eerbied voor natuur en milieu.

Tot ongeveer 1980 bestond de volgende definitie:
Naturisme is een humanitaire stroming die streeft naar de herintegratie van de natuur en natuurlijkheid in het menselijk leven en daarbij het naakte lichaam ziet als een natuurlijk gegeven.


----------
Nudisme is een stroming, waarvan de beoefenaar, de nudist, graag ongekleed is en het niet nodig vindt om het lichaam te bedekken in gezelschap van vreemden, vooral niet als dat mede-nudisten zijn.

De nudist associeert naaktheid niet met seks. Nudisme heeft dan ook niets te maken met exhibitionisme of voyeurisme, behalve dat het bekijken van nudisten door niet-nudisten naast gewoon belangstellend ook voyeuristisch kan zijn, wat als storend kan worden ervaren.

Een verwante term maar dan met een ideologische saus is naturisme.


----------

Dit zegt verder niks over het al dan niet nuttigen van vlees, alcohol of roken. Maar de 'fanatiekste' verening in Nederland, Zon en Leven, heeft volgens mij die dingen het langst buiten de deur gehouden. Inmiddels wordt er op alle tereinen van Zon en Leven inmiddels vlees gegeten, volgens mij mag ook op alle inmiddels alcohol gedronken worden (met mate uiteraard), en er zijn ook al terreinen die een 'rookhoekje' heben. Al zijn ze eigenlijk rookvrij. Ja, ook buiten dus!
Maar eigenlijk weet ik niet wat het niet drinken van alcohol en niet-roken perse te maken hebben met één zijn met de natuurl Van niet-vlees eten kan ik me er nog wel wat bij voorstellen.

Gebruikersavatar
Erik N.
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2006, 19:39

Naturisten socialer en respectvoller? Onzin...

Bericht door Erik N. » 21 dec 2006, 16:43

Sommige mensen noemen zich "een echt naturist" en lijken het als een eretitel
te beschouwen.

Plaats reactie