Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Kamer om te babbelen
Plaats reactie
Geert
Vriend(in) van JAN
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2013, 13:35

Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Geert » 25 sep 2023, 16:59

Tot nu toe kon je via een vereniging, zoals JAN, ook gratis lid worden van de NFN. Hier is de naamgeving door de jaren heen wat onduidelijk geworden:
  • Via de vereniging krijg je een NFN-jaarkaart. Dit werd in de volksmond vaak "NFN-lidmaatschap" genoemd, maar officieel heet het een NFN-jaarkaart. Deze blijft onveranderd.
  • Daarnaast is het ook mogelijk om direct bij de NFN een NFN-lidmaatschap te nemen. Ook hier verandert niets.
  • Er is dus een onderscheid tussen de NFN-jaarkaart (die je via JAN krijgt) en het NFN-lidmaatschap. Deze laatste kun je direct bij de NFN afnemen, maar ook via verenigingen als JAN. Dit laatste wordt "activeren" genoemd en dat was tot nu toe gratis, maar vanaf 1-1-2024 gaat het activeren (maar niet de NFN-jaarkaart) €34.75 kosten.
Volgens mij is bovenstaande de belangrijkste wijziging. Dus als je alleen een NFN-jaarkaart wilt, hoeft je niets te doen en anders kan het zijn dat er iets verandert, zie voor de details deze brief van de NFN:
Verenigingsleden brief wijzigingen per 1jan24.pdf
(171.55 KiB) 68 keer gedownload
Als je vragen hebt, kun je die hieronder stellen, zodat andere leden die kunnen beantwoorden.
Ook kun je vragen direct aan de NFN stellen op info@nfn.nl . (NB: Het zou leuk zijn als je je antwoord ook op het forum zet voor de andere leden.)

Gebruikersavatar
Jos
Vriend(in) van JAN
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 apr 2006, 21:45

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Jos » 25 sep 2023, 19:48

Als ik dit lees, dan weet ik nog niet, waarom ik een NFN-lidmaatschap zou moeten nemen. Voor mij als JAN-lid is een jaarkaart toch voldoende?

Eystaring
Vriend(in) van JAN
Berichten: 575
Lid geworden op: 14 apr 2017, 13:15

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Eystaring » 25 sep 2023, 20:36

Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit de brief van het NFN.

Belangrijk is dus om even te kijken of jij jezelf hebt aangemeld op het ledenportaal. Nee dan veranderd er niets Ja kijk dan hier onder naar de keuzes die je hebt.

Voor het lidmaatschap van JAN is een NFN lidmaatschap niet nodig. Je zult volgend jaar gewoon een jaarkaart ontvangen.

Erik Staring

Tekst NFN brief.

Verandert er iets voor mij?
Dat ligt eraan wat voor jou van toepassing is:
• Ben je al lid van een vereniging én rechtstreeks NFN-lid, dan verandert er niets en hoef je
niets te doen.
• Heb je nooit het NFN-Ledenportaal geactiveerd, dan verandert er niets en hoef je niets te
doen. Vanaf oktober kun je je ook niet meer activeren.
• Heb je wel het NFN-Ledenportaal geactiveerd, dan heb je t/m 30 november 2023 de tijd om
eenvoudig lid te worden via het Ledenportaal van NFN. Na 30 november kan je uiteraard ook
rechtstreeks NFN-lid worden, dan alleen nog via de website van NFN.
• Heb je het NFN-Ledenportaal geactiveerd en ontvang je ook onze magazines, dan kun je
kiezen:
- Je doet niets, dan word je automatisch omgezet naar een NFN-jaarlidmaatschap 2024. Je
betaalt het dan geldende NFN-tarief, de magazines zitten hier bij in. De tarieven vind je
onderaan deze brief.
- Je zegt op via het Ledenportaal of eventueel via info@nfn.nl uiterlijk op 30 november
2023. Je NFN-portaal wordt dan per 1 januari gedeactiveerd. Je ontvangt in 2024 geen
magazines meer.
Wat blijft wel?
• NFN-jaarkaart Alle leden van bij NFN aangesloten verenigingen blijven gewoon de NFN-
jaarkaart met het INF-zegel ontvangen. Dit hoort bij de overeenkomst tussen NFN en het
bestuur van jouw vereniging. De jaarkaart is een belangrijk middel om het NFN-
Veiligheidsprotocol uit te voeren en geeft ook toegang tot de activiteiten en evenementen
van onder andere NFN. Let op: de jaarkaart is geen ledenpas.
• Bestuurdersondersteuning NFN blijft jouw vereniging ondersteunen bij allerhande
bestuurszaken, ook de collectieve inkoop blijft bestaan.

http://www.nfn.nl/verenigingsleden-en-nfn

Gebruikersavatar
Jos
Vriend(in) van JAN
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 apr 2006, 21:45

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Jos » 25 sep 2023, 20:49

Dat is allemaal het "hoe", maar ik haal hier niet het "waarom" uit.
Wat is de meerwaarde van een NFN-lidmaatschap (zonder INF-zegel trouwens, die moet je nog er expliciet bijkopen, anders kom je in het buitenland niet de camping op) boven de jaarkaart via JAN (inclusief INF-zegel, maar zonder magazine, maar per saldo voor de helft van de prijs)?

P.S. In de brief beschrijft de NFN wel, waarom ze het vanuit hun standpunt veranderen (Belastingdienst, belangenbehartiging, bla bla), maar daar heb ik als consument niets mee te maken. Wat is voor mij het verschil? Waarom zou ik voor het ene dan wel het andere kiezen?

Geert
Vriend(in) van JAN
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2013, 13:35

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Geert » 25 sep 2023, 21:12

Met een NFN-lidmaatschap ben je lid van de NFN en daarmee heb je ook stemrecht als lid.

Een ander verschil is mogelijk het recht op de magazines.

En, inderdaad, het INF zegel, nodig in het buitenland, zit niet standaard bij een NFN-lidmaatschap. Maar dat lijkt de geen voordeel.

Dat zijn wat verschillen die ik kan zien. Maar ik heb het de NFN niet gevraagd.

Een ander verschil zou kunnen zijn dat de NFN twee takken ontwikkelt:
- De verenigingen: het originele fundament
- De directe leden: de NFN lijkt hier marketingtechnisch erg op in te zetten.

Eystaring
Vriend(in) van JAN
Berichten: 575
Lid geworden op: 14 apr 2017, 13:15

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Eystaring » 25 sep 2023, 21:25

Nog een stukje van het NFN

Waarom rechtstreeks lid worden van NFN?

NFN behartigt de belangen van 2.5 miljoen naaktrecreanten in Nederland. Naaktrecreatie staat
regelmatig onder druk, bijvoorbeeld als er ergens een naaktstrand dreigt te verdwijnen of wanneer
er in de media verkeerde informatie over naaktrecreatie worden gedeeld. NFN praat o.a. met
gemeentes en recreatieschappen, voert rechtszaken en spreekt namens de Nederlandse
naaktrecreanten met de media. NFN heeft als doel dat naaktrecreatie in Nederland ook in de
toekomst blijft bestaan en veilig is. NFN kan alle steun hard gebruiken, word dus vooral ook lid van
NFN! Dan kunnen we je ook op de hoogte blijven houden van al onze werkzaamheden, het nieuws en
ontwikkelingen.

Dit is dus een heel ander doel dan jouw vereniging heeft, namelijk samen op een locatie bloot te
recreëren. Aan jouw vereniging betaal je lidmaatschapsgeld om lid te zijn van hen en niet van NFN

Voor de duidelijkheid is dit een keuze van het NFN en hebben wij als JAN daar geen invloed op.

Geert
Vriend(in) van JAN
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2013, 13:35

Re: Wijzigingen NFN-lidmaatschap

Bericht door Geert » 22 nov 2023, 19:47


Plaats reactie