Een aantal leden heeft aangegeven wel eens zin te hebben in een rondvluchtje in een Cessna. Als we begin augustus in Makkinga zijn, is daar gelegenheid voor: ik heb een vliegtuig gereserveerd op zondag 2 augustus vanaf 14:00. Wat ik graag wil weten is:
1. Wie wil er graag mee?
2. Voorkeur-route? Eilanden? Afsluitdijk?
Kosten:
De kosten zijn (per persoon) 10 euro per kwartier + 10 euro per vlucht. Een rondvlucht over de eilanden duurt, afhankelijk van de wind, 3 kwartier tot een uur.
Meer info:
http://www.nnac.nl
rondvlucht Makkinga
rondvlucht Makkinga
Zoals je al weet zou ik graag nog eens me je airborne gaan. Als het door zou gaan, dan lijkt het me wel wat om zondag te gaan.
Ben benieuwd hoe Schiermonnikoog er vanuit de lucht uitziet...
Ben benieuwd hoe Schiermonnikoog er vanuit de lucht uitziet...
rondvlucht Makkinga
Is zeker een aanrader om met Eilko te gaan vliegen en het uitzicht is ook fantastisch.
ik zal er niet bij zijn, maar veel plezier.
ik zal er niet bij zijn, maar veel plezier.
- Marjoleine
- Berichten: 1624
- Lid geworden op: 30 aug 2007, 20:35
rondvlucht Makkinga
oh.. dat is echt vet...........!!!
Ik ben er het HELE weekend bij in Makkkinga... dusseh.. ik wil wel vliegen!
Heb al 2x eerder gevolgen op de JNFN vakantie in Frankrijk.. dat was echt tof!
Ik ben er het HELE weekend bij in Makkkinga... dusseh.. ik wil wel vliegen!
Heb al 2x eerder gevolgen op de JNFN vakantie in Frankrijk.. dat was echt tof!
rondvlucht Makkinga
Er is wat meer zekerheid omtrent die clubvlucht die ik noemde: die is een week later. Er was een persoonlijke reservering gemaakt onder de naam "clubvlucht" waardoor ik op t verkeerde been werd gezet.
Bovendien lijkt t het handigste te zijn om op zondag te gaan vliegen; ik heb de tekst in heteerste mailtje aangepast
/Eilko.
Bovendien lijkt t het handigste te zijn om op zondag te gaan vliegen; ik heb de tekst in heteerste mailtje aangepast
/Eilko.
rondvlucht Makkinga
hey mensen.
dat lijkt me ook echt wel een beleving. Ik vind het alleen wel heel eng in een klein vliegtuigje. ook van bonaire naar curacaou was 15 minuten de stoel en buurman knijpen....
maar de wadden zijn wel heel mooi om te zien vanuit de lucht. :)dus ik wil mee. uurtje ofzo....is dan 50 euro dus...is te doen.
groetjes lindsay
dat lijkt me ook echt wel een beleving. Ik vind het alleen wel heel eng in een klein vliegtuigje. ook van bonaire naar curacaou was 15 minuten de stoel en buurman knijpen....
maar de wadden zijn wel heel mooi om te zien vanuit de lucht. :)dus ik wil mee. uurtje ofzo....is dan 50 euro dus...is te doen.
groetjes lindsay
rondvlucht Makkinga
Voor diegene die zondag mee gaan vliegen (en overige nieuwsgierigen), dit zal ongeveer de route worden:
Eelde - Ameland - Schiermonikoog - Eelde
Als we vanaf Eelde vertrekken, zitten we eerst nog ca. 5 minuten in de Control Zone van Eelde (CTR). Een kaartje van die control zone vind je hier:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... C-1-V5.pdf
De control zone heeft 2 exit's en 2 entry points. Wij gaan er uit via X-Ray. (via de blauwe pijlen) en komen later weer binnen via Yankee (via de rode pijlen). Uitgaand verkeer vliegt op 1000 voet (650 meter), binnenkomend verkeer vliegt op 1500 voet (1000 meter).
Na X-ray vliegen we in een rechte lijn door naar Ameland, op 1000 voet. Er is een corridor door de Waddenzee waardoor ik op 1000 voet mag vliegen. Voor een kaartje van het gebied tussen Ameland en Eelde, zie hier:
http://www.xs4all.nl/~nijboer/Vliegen/EeldeAmeland.png
Eventueel kunnen we, als de omstandigheden (konijnen?) dat toelaten, op Ameland landen en daar een kop koffie drinken. Op Ameland waren wat konijnen die de landingsbaan onderhanden genomen hadden,
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... gevaarlijk
maar dat schijnt verholpen te zijn.
Voor een kaartje van Ameland, zie hier:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... VAC-V5.pdf
Als we Ameland gehad hebben, gaan we via Schiermonikoog terug (op 1500 voet). We laten de Waddenzee rechts liggen (wel zichtbaar) om dan in een rechte lijn door te vliegen naar entrypoint Yankee. Daar vragen we de verkeersleiding of we de Control Zone binnen mogen vliegen (mag altijd, ze zijn heel aardig) waarna we in 1 van de vier mogelijke landingsrichtingen landen. (01, 05, 19 of 23, dit is de richting van de baan in tientallen graden. 00 = Noord, 90 is Oost, etc. Magnetische richting, geen geografische richting)
Ruw navigatie"plan": (NM = Nautical Mile = 1.852 kilometer)
Eelde - X-ray = 7 NM = 5 minuten
X-Ray - Ameland = 30 NM = 18 minuten
Ameland - Schiermonikoog = 20 NM = 12 minuten
Schiermonikoog - Yankee = 22 NM = 14 minuten
Yankee - Eelde = 7 NM = 5 minuten.
Totaal : 54 minuten (bij windstil weer)
Alle vliegers-info over Eelde vind je hier: http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... #AD-2.EHGG
Alle vliegers-info over Ameland vind je hier: http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... #AD-2.EHAL
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen. Heel veel meer Maar vaak komen er op zo'n rondvlucht zoveel indrukken op je af, dat je na afloop nauwelijks weet wat er allemaal precies gebeurd is. Zondag probeer ik ook zoveel mogelijk uit te leggen, zodat je precies weet wat er allemaal gebeurt, en waarom. Maar de grote lijnen weet je nu alvast
Een zonnebril kan handig zijn om mee te nemen.
/Eilko.
Eelde - Ameland - Schiermonikoog - Eelde
Als we vanaf Eelde vertrekken, zitten we eerst nog ca. 5 minuten in de Control Zone van Eelde (CTR). Een kaartje van die control zone vind je hier:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... C-1-V5.pdf
De control zone heeft 2 exit's en 2 entry points. Wij gaan er uit via X-Ray. (via de blauwe pijlen) en komen later weer binnen via Yankee (via de rode pijlen). Uitgaand verkeer vliegt op 1000 voet (650 meter), binnenkomend verkeer vliegt op 1500 voet (1000 meter).
Na X-ray vliegen we in een rechte lijn door naar Ameland, op 1000 voet. Er is een corridor door de Waddenzee waardoor ik op 1000 voet mag vliegen. Voor een kaartje van het gebied tussen Ameland en Eelde, zie hier:
http://www.xs4all.nl/~nijboer/Vliegen/EeldeAmeland.png
Eventueel kunnen we, als de omstandigheden (konijnen?) dat toelaten, op Ameland landen en daar een kop koffie drinken. Op Ameland waren wat konijnen die de landingsbaan onderhanden genomen hadden,
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... gevaarlijk
maar dat schijnt verholpen te zijn.
Voor een kaartje van Ameland, zie hier:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... VAC-V5.pdf
Als we Ameland gehad hebben, gaan we via Schiermonikoog terug (op 1500 voet). We laten de Waddenzee rechts liggen (wel zichtbaar) om dan in een rechte lijn door te vliegen naar entrypoint Yankee. Daar vragen we de verkeersleiding of we de Control Zone binnen mogen vliegen (mag altijd, ze zijn heel aardig) waarna we in 1 van de vier mogelijke landingsrichtingen landen. (01, 05, 19 of 23, dit is de richting van de baan in tientallen graden. 00 = Noord, 90 is Oost, etc. Magnetische richting, geen geografische richting)
Ruw navigatie"plan": (NM = Nautical Mile = 1.852 kilometer)
Eelde - X-ray = 7 NM = 5 minuten
X-Ray - Ameland = 30 NM = 18 minuten
Ameland - Schiermonikoog = 20 NM = 12 minuten
Schiermonikoog - Yankee = 22 NM = 14 minuten
Yankee - Eelde = 7 NM = 5 minuten.
Totaal : 54 minuten (bij windstil weer)
Alle vliegers-info over Eelde vind je hier: http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... #AD-2.EHGG
Alle vliegers-info over Ameland vind je hier: http://www.ais-netherlands.nl/aim/08052 ... #AD-2.EHAL
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen. Heel veel meer Maar vaak komen er op zo'n rondvlucht zoveel indrukken op je af, dat je na afloop nauwelijks weet wat er allemaal precies gebeurd is. Zondag probeer ik ook zoveel mogelijk uit te leggen, zodat je precies weet wat er allemaal gebeurt, en waarom. Maar de grote lijnen weet je nu alvast
Een zonnebril kan handig zijn om mee te nemen.
/Eilko.