Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Vragen over de vereniging? Stel ze hier
Plaats reactie
Bregje
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 sep 2012, 16:08

Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Bericht door Bregje » 13 sep 2012, 15:56

Hoi,

Wij willen graag de komende saunadag met JAN mee naar Bussloo. Ik ben echter nog nooit naar de sauna geweest (shame shame), dus vroeg ik me af of iemand hier wil schrijven hoe een dagje sauna met JAN eigenlijk gaat?

Ik vraag me dan onder andere af wanneer je bloot rond loopt en wanneer in badjas (of handdoek?), want ik zag op de site van Bussloo dat er veel ruimtes zijn waar een badjas verplicht is. Dan bedoel ik niet wat de regels van de sauna zijn, maar echt wat jullie gewend zijn te doen in de sauna.

Verder ben ik ook benieuwd hoe de dag er eigenlijk uit ziet. Wat doe je als je niet zit te zweten?

Bedankt alvast,

Sander

Gebruikersavatar
Martijn B
Berichten: 645
Lid geworden op: 17 jul 2006, 19:37

Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Bericht door Martijn B » 13 sep 2012, 18:04

Een dagje sauna met JAN is niet zo vreselijk veel anders dan wanneer je zonder JAN naar de sauna gaat. Het enige verschil is dat op een JAN saunadag er een groepje mensen met elkaar afspreekt. Op een aantal tijdstippen wordt er bijvoorbeeld in de bar afgesproken, zodat je elkaar niet mis hoeft te lopen. Zeker voor mensen die JAN nog niet kennen is dit handig. Meestal wordt er op zo'n dag gezamenlijk gegeten, maar het hoeft niet zo te zijn ,dat je de hele dag als een groep optrekt. Wat dat betreft kun je gaan en staan waar je wilt.

Hoe ziet zo'n er dan verder uit? Als je aankomt, krijg je eerst de gelegenheid om je in een kleedkamer om te kleden. Desgewenst kun je een rondleiding door de sauna krijgen om te weten te komen wat zich waar bevindt. Nadat je je badjas heb aangetrokken, kun je verschillende dingen doen. Eerst wat drinken in de bar, gelijk een hete sauna in, of juist een wat minder hete. Ook kan je keus zijn om wat te zwemmen of het bubbelbad in te duiken. Voordat je van het natte of hete gedeelte gebruik wilt maken is het de bedoeling, dat je eerst even doucht. Dit is trouwens ook de bedoeling wanneer je uit een sauna of stoombad komt om je transpiratie van je af te spoelen voordat je het dompelbad of zwembad ingaat en je de mede-saunagangers niet opscheept met jouw zweet.

Uiteraard zijn de baden en sauna's alleen naakt te betreden. Is het lekker weer dan wordt het heel normaal gevonden om ook naakt te zonnen of door de tuin te lopen. Wat vaak gewaardeerd wordt is als je niet naakt het horecagedeelte, de massageruimtes of behandelkamer voor een gezichtsbehandeling iod. betreedt. Maar deze huisregel zijn vaak ook wel in de sauna terug te vinden.

Omdat je niet continue de ene sauna na de andere zult gebruiken zijn er mogelijkheden te over om de tussenliggende tijd door te brengen. Van een zithoek tot een rustruimte met waterbedden of van ligbedden buiten tot een hottub, er zit altijd wel wat tussen.
Ook kun je vaak een massage of een lichaamsbehandeling boeken.

Gelukkig zijn niet alle saunacomplexen hetzelfde en variëren de mogelijkheden en faciliteiten van sauna tot sauna.



O ja, en je moet er ook lekker van genieten.

Bregje
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 sep 2012, 16:08

Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Bericht door Bregje » 14 sep 2012, 11:57

Bedankt voor de uitleg Martijn.

Je schrijft dat er meestal gezamenlijk wordt gegeten. Is dat lunch of ook avondeten? Tot hoe laat blijven de meeste mensen meestal? Want wij hebben nog een uitdaging met het zoeken van een oppas, dus dan is het wel handig om te weten tot hoe laat we die ongeveer nodig hebben.

En we gaan zeker genieten, no worries :)

Remco77
Vriend(in) van JAN
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 jun 2006, 16:06

Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Bericht door Remco77 » 14 sep 2012, 16:37

Vaak is dat de lunch, maar ook het avondeten. Sommigen blijven wel tot 's avonds, anderen hebben nog verplichtingen en blijven niet. Vrijheid, blijheid toch?

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Hoe ziet een dagje sauna met JAN er uit?

Bericht door Karin » 17 sep 2012, 18:49

Het is ook maar net of je een lange genieter bent of niet.
De ene keer heb ik wel zin om 's avonds nog lekker door te poedelen, een andere keer heb ik het om 17 uur wel gezien als ik er al vanaf bijvoorbeeld 11 uur ben.

Verder is het ook maar net wat men onderling afspreekt. Gaat allemaal heel relaxed hoor. ;)

Plaats reactie