Leeftijd JAN/SANNE?

Vragen over de vereniging? Stel ze hier
Plaats reactie
peter_pklo
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2016, 22:58

Leeftijd JAN/SANNE?

Bericht door peter_pklo » 17 jan 2017, 11:36

Op zich is het wel jammer dat er zo weinig mensen tussen de 18-30 lid zijn van JAN. De meeste leden zijn ouder dan 30. Zijn er wel uitjes waar wat meer jongeren zijn? Of zitten alle jongeren bij de NFN? Dat gaat dan weer tot 25, dus ben ik ook net te oud voor.

Gebruikersavatar
TuuronTour
Berichten: 1110
Lid geworden op: 08 nov 2007, 19:37

Leeftijd JAN/SANNE?

Bericht door TuuronTour » 17 jan 2017, 16:10

Er is natuurlijk een periode geweest waarin de huidige leden jouw leeftijd hadden ;)
We zien ook graag dat er meer nieuwe jonge leden bij komen, zodat JAN niet teveel "vergrijst". Maar hoe bereiken we die groep, dat is nog de vraag. Ideeën zijn welkom :)

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

Leeftijd JAN/SANNE?

Bericht door Eilko » 17 jan 2017, 20:21

Eigenlijk zoeken we vooral leden die jonger zijn dan ons jongste lid. Maar die willen vaak geen lid worden...
Ideeën zijn welkom ...

peter_pklo
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2016, 22:58

Leeftijd JAN/SANNE?

Bericht door peter_pklo » 20 jan 2017, 18:39

Denk dat er wel een aantal redenen zijn:

1. Relatief zijn er weinig jongeren die naturistisch zijn en ook niet iedereen wil perse bij een vereniging, je kan ook zelf naar een strandje of met vrienden naar een camping.
2. JAN is niet heel zichtbaar, ik had er ook nog nooit van gehoord, terwijl ik de NFN wel ken
3. Er zijn weinig leeftijdsgenoten bij JAN, dus nodigt het ook minder uit om lid te worden

Ik weet niet hoeveel jongeren lid zijn van de NFN, maar ik denk wel doordat er allerlei kleinere subverenigingen zijn dat het ledenaantal ook beperkt blijft. Misschien moet je ook weten waarom er wel jongeren lid zijn van de NFN, wat spreekt hen daar wel in aan. Ik denk dat de vakanties aanspreken, het feit dat je met een groepje jongeren bent en bv een Duinrel dag is ook leuk.

Kan JAN bv niet beter meer gezamenlijke activiteiten met de NFN doen, en minder een leeftijdsgrens opgeven? Relatief zijn er gewoon niet heel veel naturisten, en dan kan je beter 1 vereniging hebben, die verschillende activiteiten organiseert, zonder direct leeftijdgrenzen op te geven. Dan kunnen er wel verschillende bedenkers zijn van activiteiten, maar het is niet specifiek een subvereniging. Door verschillende activiteiten te hebben trek je vanzelf de doelgroep daar naar toe. Of misschien ook geklede dagen organiseren, zodat voor diegene die een drempel ervaart het makkelijker is om een keer kennis te maken.

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Leeftijd JAN/SANNE?

Bericht door Karin » 13 feb 2017, 11:24

JAN heeft al meerdere keren geprobeerd om dingen samen met de JNFN (zoals de NFN Jongeren tot voor kort heette) te doen. Maar het lukte óf niet, óf de opkomst was vanuit de JNFN heeeeeel klein (lees: 2, die ook nog eens aan de maximum leeftijd van de JNFN zaten).

Ook stromen er bijna geen mensen van de NFN Jongeren door naar JAN. Iets wat met het oprichten van JAN ruim 10 jaar geleden wel gehoopt was. Dat dat niet gebeurt heeft vast meerdere redenen. Maar eentje zal sowieso zijn dat veel jongeren tussen hun 20e en 25e vaak afhaken als naturist. Ze gaan studeren of werken, zijn een beetje klaar met het kamperen met clubjes, krijgen andere vriendengroepen, een relatie, hoe dan ook, ze haken af. Veel zie je er later wel weer terugkomen, vaak als ze zelf kinderen hebben, want dan blijkt een naturistencamping wel erg praktisch. Maar vaak gaat het dan nog over zelf op vakantie gaan, niet eens dat ze dan lid worden van een vereniging, en anders vaak van een terreinvereniging.

Maar een ander punt, dat we al vaker bij de NFN aangekaart hebben (die natuurlijk ook die jongeren niet graag zien verdwijnen uit het naturisme), is dat bij de NFN Jongeren zo'n beetje alles gratis is. Zelfs de reiskosten van huis naar de camping wordt (of werd, maar ik denk dat het nog zo is) betaald uit de grote pot van de NFN. Alleen voor de zomervakantie van 2 weken wordt een vergoeding gevraagd.
Hebben ze dan al interesse in JAN, dan blijkt opeens dat ze alles zelf moeten betalen. Contributie, en dan ook nog je eigen kampeerkosten, eten en reiskosten! Dat is natuurlijk heel normaal in het leven, maar als je van je 15e tot je 25e enorm in de watten gelegd bent, en alles voor je betaald is, dan is JAN natuurlijk wel even stom, want duur, en waarom zou ik dat doen? Helemaal als je gezien je leeftijd en ontwikkeling in je leven qua studie en werk toch veel andere interesses krijgt.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt Peter:
[QUOTE=peter_pklo;31739]Kan JAN bv niet beter meer gezamenlijke activiteiten met de NFN doen, en minder een leeftijdsgrens opgeven? [/QUOTE]

Bij JAN is iedereen welkom van 18 tot 40. Ooit was er geen bovengrens, maar dan wordt de groep dus nog ouder (want mensen bleken niet zelf op te stappen, daarom is SANNE opgericht).
Lager kunnen we niet gaan, want iedereen moet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor zijn/haar eigen daden. We kunnen en willen geen leiding zijn voor jongeren.

Als je wilt dat de NFN de leeftijdsgrens van de NFN Jongeren los laat, dan zul je daarvoor bij hen moeten zijn. ;) Maar volgens mij is die leeftijdsgrens juist aangehaald, want er waren een tijd lang ook nog leden die lid bleven tot hun 27e ofzo, geloof ik.
Verder denk ik, dat als ze die leeftijdsgrens wel los zouden laten, je ook daar de jongste groep kwijt raakt. Ik vind het verschil tussen 15 en 25 al enorm, qua ontwikkeling en fase in je leven, maar tussen 15 en 30 zou helemaal gigantisch worden.

[QUOTE=peter_pklo;31739]Relatief zijn er gewoon niet heel veel naturisten, en dan kan je beter 1 vereniging hebben, die verschillende activiteiten organiseert, zonder direct leeftijdgrenzen op te geven. [/QUOTE]

Niet mee eens dat je beter maar 1 vereniging kan hebben. Tot een paar jaar terug was er bijvoorbeeld ook de Yo! Ook een vereniging voor mensen tot 40 jaar, al werd daar die bovengrens niet hard gehanteerd, waardoor de groep gemiddeld heel wat ouder was dan JAN nu.
Beide verenigingen hadden hun eigen cultuur, ideeen, enz. De één paste niet bij de ene club, de ander niet bij de andere club. Het is niet zo dat als er maar één vereniging is, deze automatisch voor iedereen de perfecte club is.
En wederom... als je die leeftijdsgrenzen niet opgeeft, wordt de club alleen maar ouder. Want oudere mensen vinden vaak dat ze prima tussen de jongeren passen, maar als je het de jongeren vraagt, vinden ze dat zelf vaak niet van diezelfde oudere mensen.

[QUOTE=peter_pklo;31739]Door verschillende activiteiten te hebben trek je vanzelf de doelgroep daar naar toe. Of misschien ook geklede dagen organiseren, zodat voor diegene die een drempel ervaart het makkelijker is om een keer kennis te maken.[/QUOTE]

De afgelopen 11 seizoenen dat JAN bestaat, hebben we de meest uiteenlopende dingen georganiseerd. Als je het antwoord weet op de vraag waarom we die jongeren die niet bij JAN zijn nog niet binnen gehengeld hebben, dan hoor ik het graag. :) Maar sowieso ben je van harte welkom bij de activiteitencommissie, want je denkt er in ieder geval lekker over na.

En geklede dagen...? Ik denk dat dan de leden die lid zijn juist vanwege het naakte aspect wegblijven. Overigens hebben we wel eens activiteiten georganiseerd die niet naakt konden, en niet gekoppeld waren aan een kampeerweekend op een naturistencamping. Weinig animo.

Wel wordt mensen die eens een kijkje willen komen nemen, maar aangeven het allemaal nogal eng te vinden, gezegd dat ze heus niet gelijk bij de poort hun kleren uit hoeven te gooien, en het prima is als ze het nog even aan willen kijken. In de praktijk zijn de kleren vaak vrij snel uit, want als iedereen verder naakt is, en jij niet, tja... wie voelt zich dan ongemakkelijk?

Ook is de discussie wel eens gevoerd wat 'we' moeten doen met mensen die enorme drempelvrees hebben, en eigenlijk een soort één op één begeleiding nodig hebben. De conclusie was toen min of meer: daar zitten we niet op te wachten. Wij zijn geen begeleiding van mensen met extreme drempelvrees of contactstoornissen. Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen met een rugzakje niet welkom zijn, maar ze moeten wel gewoon zelfstandig kunnen functioneren. De andere leden, en ook het bestuur, zijn ook gewoon zelfstandige mensen die een leuk weekend willen hebben. Iemand even een beetje bij de hand nemen, aan anderen voorstellen en vertellen wat de ongeschreven regels zijn, dat is prima en normaal. Maar uiteindelijk moet iemand wel zelf die drempel over, en dat moet hij (of zij) ook zelf doen.

Jeetje... wat een tekst.
Overigens wil ik hier nergens deuren dicht slaan, maar vooral aangeven wat er speelt, wat er al besproken en geprobeerd is, en wat ik weet (ter info: ik ben één van de oprichters van JAN, en heb 7 jaar in het bestuur gezeten).
Alle nieuwe ideeën zijn welkom, het zou super zijn als er meer leden van onder de 30 bij JAN zouden zijn, en dat deelt denk ik iedereen met je. Maar het zal ook niet helpen dat in het algemeen mensen in de huidige tijd steeds minder zin hebben om lid te zijn van een vereniging. Daar hebben ook sportclubs e.d. last van.

Maar serieus Peter: activiteitencommissie? Je bent van harte welkom! :D

Plaats reactie