Oude Laptop?

Plaats hier je oproep
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 13 apr 2008, 14:57

Hallo Vrienden en Vriendinnen van JAN,

Voor feesten bij JAN gebruiken we nu mijn laptop en aangezien een ongelukje makkelijk kan gebeuren zou het wel handig zijn als we misschien een andere laptop hiervoor kunnen gebruiken.

Heb je een laptop over omdat je een nieuwe gekocht hebt of voor wat voor reden dan ook. Of kun je aan 1 komen via vriend of kennis ofzo.

Laat het me dan even weten. Misschien kan ik er wel een mooi JAN laptop van maken.

Alvast bedankt.

Met vriendelijk groet,
Peter

Gebruikersavatar
MichelA
Vriend(in) van JAN
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2006, 21:00

Oude Laptop?

Bericht door MichelA » 13 apr 2008, 20:18

Ik heb hier een laptop maar of we daar wat aan hebben?

Het is een Toshiba 220 CS

Pentium I 133 Mhz
HD 200 Mb (zo uit mijn hoofd)
8 Mb geheugen
1.44 diskdrive
1x usb
Geluidskaart
Orgineel geleverd met Windows 95
Geen cdrom drive!

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 17 apr 2008, 19:47

Ik denk inderdaad dat iets snellers wel mooier zou zijn.

Kun je iets zeggen over hoe goed je mp3's kunt afspelen daarop?
Waarschijnlijk zou ik dan wel een ander programmatje moeten gebruiken dan dat ik nu gebruik.

En denk je dat er misschien makkelijk mee geknutseld kan worden?
Beetje upgraden zou denk ik wel nodig zijn.

Gebruikersavatar
MichelA
Vriend(in) van JAN
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2006, 21:00

Oude Laptop?

Bericht door MichelA » 17 apr 2008, 21:05

Er kan windows 95 op, alleen geen (goede) usb ondersteunig.
Zelfs een linux variant wil niet echt. Meeste willen toch graag 16 Mb geheugen.

Misschien als ik onder DOS ga werken.
Ik kan zelf daar mee nog een keer experimenteren.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 17 apr 2008, 22:11

Ik denk dat een Pentium II toch wel een minimum zal zijn.

Minimaal:
Pentium II (hoe sneller hoe beter natuurlijk)
128MB geheugen (hoe meer hoe beter)
hardeschijf (groot genoeg voor minimaal windows 95 of 98 +wat extra)
USB 2.0 aansluiting
Geluidskaart (of mogelijkheid om toe te voegen)
CD-ROM (of mogelijkheid om toe te voegen)
Windows 95 of 98
Netwerk kaart zou mooi zijn.

Ik heb opzich nog wel een oude pc waar ik misschien iets moois van kan maken, alleen een plat scherm zou dan wel fijn zijn.
Zo'n scherm van een laptop is vast niet makkelijk op een pc aan te sluiten, of wel?

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 18 apr 2008, 09:03

Ik kan wel even informeren voor zo'n plat scherm. Weet wel iemand die er nog een stel heeft liggen...

Verder heb ik zelf een laptop met rookschade, maar daar gaat steeds meer aan kapot (oxidatie ofzo denk ik), daarom heb ik een nieuwe gekocht.
En het ding is toch pas 1,5 jaar oud, dus ik wil eigenlijk proberen er via marktplaats oid nog wat voor te krijgen.

Gebruikersavatar
Anja
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:48

Oude Laptop?

Bericht door Anja » 18 apr 2008, 18:48

Paar keer erop meppen en hij doet ut toch weer Ka?;)

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 18 apr 2008, 19:54

Ja, dat helpt inderdaad als het beeld weer eens blijft hangen. :D

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 apr 2006, 19:36

Oude Laptop?

Bericht door Dirk » 27 apr 2008, 15:22

Misschien een idee: bij diverse postorderbedrijven zijn ze nu aan het stunten met Acer laptops. Een echt goed en behoorlijk snel ding voor minder als 500 nieuw incl. 2 jr garantie en Vista voorgeinstalleerd. Ik kan natuurlijk niet in de kas van JAN kijken, maar als een OV van een basisschool er een aan kan schaffen moet dit toch ook wel lukken ? Prive heb ik ook een (ander type) tweetal acers staan en mijn ervaringen met dit merk zijn ronduit goed te noemen.

Gebruikersavatar
TuuronTour
Berichten: 1110
Lid geworden op: 08 nov 2007, 19:37

Oude Laptop?

Bericht door TuuronTour » 27 apr 2008, 23:55

Er komen sowieso steeds meer goedkope laptops op de markt, bv de Eee van Asus.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 29 apr 2008, 01:23

Ik had het er toevallig tijdens de kascontrole ook al over.

Een nieuwe laptop kun je inderdaad al kopen vanaf zo'n 450 a 500 euro.
Ik wil best investeren, maar misschien is het inderdaad een idee dat JAN mee investeerd.

Bestuur moet denk ik beslissen of ze willen investeren en hoe.
JAN zou nu natuurlijk die laptop in 1 keer kunnen kopen of eventueel dat ik 'm koop en dat JAN dan zegmaar huur ofzo betaald (dus soort termijnen plan).

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 29 apr 2008, 08:30

We kunnen het daar als bestuur best over hebben... Leg maar voor.

Maar even een snelle rekensom:
Contributie per persoon per jaar is 45 euro.
Ga je uit van een laptop van 500 euro, dat is dat de volledige contributie van ongeveer 12 mensen. JAN heeft zo'n 60 leden, dus dan zou 1/5 van de jaarinkomsten naar een laptop gaan, die slechts een paar uurtjes per jaar gebruikt wordt, en de rest van de tijd bij iemand staat te staan, of eventueel gebruikt wordt door die persoon.
Daarbij is het natuurlijk ook nog zo dat een flink deel van die 45 euro contributie per persoon naar de NFN gaat, en dat JAN natuurlijk zelf ook vaste kosten maakt. Niet heel veel, maar toch. De rest van het geld gaat naar de activiteiten.

Heel grofweg kan je zeggen dat als we een laptop voor JAN zouden kopen, we een heel jaar lang geen geld aan activiteiten kunnen besteden.

Ik denk dat dat totaal niet in verhouding staat met wat je er als vereniging voor terug krijgt....

En... het maakt mij persoonlijk niet uit, maar ik weet 100% zeker dat ik als secretaris mijn eigen laptop vele, véle uren meer gebruik dan een laptop die voor mp3's voor feestjes gebruikt zal worden, krijg ik er dan ook eentje van JAN...? En de penningmeester,... die ook?

En... dan zou er een laptop zijn... Dan krijgen we het puntje: boxen, versterker enz...

Aan de andere kant is het wel zo dat als we een feestje hebben, dat dat een activiteit is, en er is budget voor activiteiten. Alleen is dat budget zeer beperkt, en willen we altijd proberen alles zo goedkoop mogelijk (lees: ritselen, lenen, korting bedingen, inventief zijn) te regelen, zodat we zo veel mogelijk met het geld kunnen doen.
Ik kan het op zich begrijpen als iemand liever zijn/haar eigen laptop niet meeneemt, maar dan moeten we wat anders verzinnen denk ik...

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 29 apr 2008, 14:11

[QUOTE=Karin;11859]
We kunnen het daar als bestuur best over hebben... Leg maar voor.
[/QUOTE]

Zoals ik al zei zijn er genoeg mogelijkheden.

Ik heb afgelopen zondag de kascontrole gedaan samen met Bert en Martijn en blijkbaar blijft er wel wat geld over.
Toen vroeg ik dus ook al of JAN nog plannen had met het geld dat overblijft, de winst dus zegmaar.

En toen stelde ik als paar mogelijkheden voor om eventueel te investeren in bijvoorbeeld geluidsapparatuur (boxen/laptop/etc) of ehbo sets of kookspullen (bv. grote pannen). Of om eventueel daarvoor te sparen.

Sommige dingen kunnen door JAN in 1 keer gekocht worden.
Andere dingen zoals laptop of geluidsapparatuur zou misschien een soort van huur afgesproken worden.

Nieck en ik regelen samen een groot deel van de electrische apparatuur. Natuurlijk is een groot deel al aanwezig, maar wat als er iets mee gebeurt en er moeten nieuwe spullen gekocht worden. Nieck en ik kunnen natuurlijk niet steeds uit eigen portemonnee nieuwe spullen blijven kopen.

Natuurlijk probeert iedereen alles zo goedkoop mogelijk te doen. Daarom probeerde ook eerst via deze thread een andere laptop te vinden.

Deze discussie over investeringen hoort denk ik niet in deze thread thuis.
Dit is meer iets voor binnen het bestuur of op de ledenvergadering.

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 apr 2006, 11:45

Oude Laptop?

Bericht door Marc » 29 apr 2008, 15:06

Ik vind inderdaad dat grote investeringen besloten moet worden op een ALV. Zeker omdat het om geld gaat wat van een ieder is. Persoonlijk zie ik niet het nut ervan in om een laptop te kopen om muziek af te kunnen spelen. Destemeer omdat het we maar zelden zullen gebruiken. Een goede (Apple) Ipod is al tweedehands voor weinig te koop. Dan ben je er ook al. :-)

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 29 apr 2008, 16:00

Als er trouwens iets met iemands apparatuur gebeurt, een ongeluk ofzo, is er natuurlijk altijd de WA-verzekering van degene die het ongelukje veroorzaakte.

Als bepaalde dingen echt slijten doordat JAN het veel gebruikt, dan vind ik op zich dat daar best iets tegenover mag staan. Al zal zoiets moeilijk te bepalen zijn, denk ik.

Peet
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 nov 2006, 00:12

Oude Laptop?

Bericht door Peet » 29 apr 2008, 19:25

Waarom niet gewoon een mp3 speler? Ik denk dat de meeste er wel een hebben. Hier een kabeltje op naar de versterker, en klaar is kees. Kabeltje kost misschien 10 euro, en als iedereen voor een weekend zijn eigen muziek er op zet dan is het ook voor ieder wat wils.
Oke een laptop is natuurlijk beter, met een programma'tje(dj2000, bpm studio) om een avond te vullen met ee playlist, maar dit is wel een goedkope oplossing

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 08 mei 2008, 20:28

Punt van deze topic was niet om geld via JAN te krijgen voor een laptop, maar om op een goedkope manier aan een laptop te komen.

Hoopte dat misschien iemand een laptop over had die misschien gebruikt kan worden.

Punt is ook niet zozeer dat ik bang ben dat ik alles zelf moet betalen. Wil best investeren. Maar natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk.

Punt is vooral dat deze laptop mijn enige laptop is en deze gebruik ik ook als pc zegmaar en dus voor alles en nog wat. Mocht er iets met deze laptop gebeuren dan heb ik dus niets meer. En de kans dat tijdens een feestje iets gebeurt is altijd aanwezig.

Wat betreft investeringen denk ik dat er genoeg dingen zijn waarin geinvesteerd kan worden en genoeg dingen die handiger/belangrijker zijn dan een laptop.

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

Oude Laptop?

Bericht door Eilko » 08 mei 2008, 20:44

[QUOTE=Marc;11870]Ik vind inderdaad dat grote investeringen besloten moet worden op een ALV. Zeker omdat het om geld gaat wat van een ieder is. [/QUOTE]

Daar hebben we de Begroting natuurlijk voor :)

Met een begroting voor het volgende jaar geeft het bestuur aan hoe zij (ruwweg) de verwachte inkomsten van plan zijn te besteden. De ALV hoort die begroting goed te keuren. Vervolgens heeft het bestuur in principe de vrije hand om binnen die begroting te doen&laten wat hun goeddunkt, financieel gezien.

Past die laptop binnen de begroting, dan heeft de ALV al toestemming gegeven, door het goedkeuren van die begroting. Past de laptop niet binnen de begroting, dan zal die begroting eerst aangepast en goedgekeurd moeten worden.

En als er geen begroting is, dan weet ik het niet.....

Ik zou geen voorstander zijn van het aanschaffen van een laptop. Het is een dure en kwetsbare oplossing voor het meenemen van muziek. Ik kan me dus ook voorstellen dat je liever niet je eigen laptop meeneemt :)

/Eilko.

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 apr 2006, 11:45

Oude Laptop?

Bericht door Marc » 08 mei 2008, 20:47

Zoals gezegd een Ipod waar alles op kan kost nog geen 100 euro.

Gebruikersavatar
Robbert65
Berichten: 199
Lid geworden op: 03 mar 2008, 17:30

Oude Laptop?

Bericht door Robbert65 » 09 mei 2008, 12:04

even een ideetje: als de vereniging goed verzekerd is en Peter goede backups heeft kunnen er toch rustig een paar glazen bier geleegd worden op dat toetsenbord? mijn ervaring is, dat je dan nog ongeveer een week kunt werken met dat ding en de corrosie dan definitief schakelingen veroorzaakt die niet bedoeld waren.

Kort en goed: is de club verzekerd? dekt die verzekering zulke schade? Heeft Peter een Backup gemaakt?

Laterrrrrrrrrrrrr

Robbert

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 09 mei 2008, 18:19

[QUOTE=Robbert65;11975]Heeft Peter een Backup gemaakt?
[/QUOTE]

Natuurlijk heb ik wel een backup van de belangrijkste dingen.
Maar nog niet van de muziek.
Maar het blijft natuurlijk vervelend als ik opeens zonder laptop zou zitten.

Gebruikersavatar
MichelA
Vriend(in) van JAN
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2006, 21:00

Oude Laptop?

Bericht door MichelA » 12 mei 2008, 19:30

Ik ga binnenkort kijken of ik mijn oude laptop onder DOS tot mp3 speler kan verbouwen.

Er zijn USB dos drivers die moet ik uitproberen.
Ik moet nog achter drivers voor de geluidskaart aan en een stukje software om MP3's onder DOS of te spelen.

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

Oude Laptop?

Bericht door Eilko » 12 mei 2008, 21:20

Een beetje telefoon kan tegenwoordig ook perfect als mp3 speler dienen.. Geheugenkaartje van 2 Gig er in, en je neemt zo enkele honderden mp3tjes mee. Juiste kabeltje er bij, en je sluit m zo op een versterker aan. Met uren muziekplezier, en goedkoper dan een ipod :)

/Eilko.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 13 mei 2008, 19:39

Een ipod of telefoon kan natuurlijk wel om wat mp3 af te spelen, maar een laptop met paar honderd Gig aan muziek is wel handiger in gebruik en meer keuze wat betreft muziek. Zeker tijdens een feestje.

Ik denk dat ik zelf ga proberen om een mooie kist in elkaar te knutselen met delen van mijn oude pc.
Meeste delen zijn geen probleem. Alleen een plat beeldscherm zou wel handig zijn. Mijn oude monitor is een beetje groot om makkelijk mee te nemen.

Gebruikersavatar
Marc v G
Berichten: 2637
Lid geworden op: 27 jun 2006, 21:15

Oude Laptop?

Bericht door Marc v G » 25 mei 2008, 15:52

Ik ga binnenkort een nieuwe monitor kopen, waarmee er een 15" tft vrijkomt die ik eventueel wel wil doneren. Het is wel een oudje en dus niet al te dun en licht, maar alles beter dan een beeldbuis natuurlijk.
▶ ───────🔘────────── 13:37

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 29 mei 2008, 20:13

Ok, heel mooi.

Het is in ieder geval beter dan niets of zo'n grote beeldbuis.
Dus je TFT is zeker welkom.
Ik heb tot nu toe in ieder geval nog geen andere aanbiedingen gehoord.

Gebruikersavatar
TuuronTour
Berichten: 1110
Lid geworden op: 08 nov 2007, 19:37

Oude Laptop?

Bericht door TuuronTour » 29 mei 2008, 20:44

[QUOTE=Peter;12357]
Ik heb tot nu toe in ieder geval nog geen andere aanbiedingen gehoord.[/QUOTE]

Twee weken terug had ik je wel via het forum een mail gestuurd met een aanbod die ik op de Birk had zien hangen ;)

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jul 2006, 06:49

Oude Laptop?

Bericht door Peter » 06 jun 2008, 22:57

[QUOTE=TuuronTour;12358]Twee weken terug had ik je wel via het forum een mail gestuurd met een aanbod die ik op de Birk had zien hangen ;)[/QUOTE]

Klopt, heb ik wel gezien, maar probeer eerst zoveel mogelijk gratis te regelen.

Ik wil best investeren in JAN, en heb ik tot nu toe ook al wat geinvesteerd, maar ik ben niet echt rijk ofzo en kan natuurlijk niet oneindig lang blijven investeren.

Gebruikersavatar
Marc v G
Berichten: 2637
Lid geworden op: 27 jun 2006, 21:15

Oude Laptop?

Bericht door Marc v G » 23 jul 2008, 10:16

En ondertussen is het zover, mijn oude scherm is met pensioen, en dus beschikbaar voor JAN. Nu nog kijken hoe hij in Enschede komt...
▶ ───────🔘────────── 13:37

Gebruikersavatar
Anja
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:48

Oude Laptop?

Bericht door Anja » 23 jul 2008, 15:54

@ Marc v G: op de fiets? :D

Gebruikersavatar
Marjoleine
Berichten: 1624
Lid geworden op: 30 aug 2007, 20:35

Oude Laptop?

Bericht door Marjoleine » 23 jul 2008, 21:35

Als je oude scherm met pensioen is ... doet ie het dan nog wel?? Maar niet zo best dus???
Nou, igg wel bruikbaar voor JAN.. .lijkt mij?

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 24 jul 2008, 08:34

Nee, Marc is echt zo'n type die z'n oude onbruikbare troep liever via veel omwegen naar Enschede stuurt, ipv het bij het grof vuil te zetten.
Zo is 'tie, het nare joch...

:D ;) :D ;) :D ;)

Gebruikersavatar
Marc v G
Berichten: 2637
Lid geworden op: 27 jun 2006, 21:15

Oude Laptop?

Bericht door Marc v G » 24 jul 2008, 10:05

Pas op, he, Karin. Ik weet waar je huis woont... :)
▶ ───────🔘────────── 13:37

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Oude Laptop?

Bericht door Karin » 24 jul 2008, 18:09

Ohjee...
En ik weet hoe jij vlonders sloopt...

Dus, in dat geval: 1000 maal excuses! :D

Gebruikersavatar
Brenda
Vriend(in) van JAN
Berichten: 1324
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:42

Oude Laptop?

Bericht door Brenda » 03 aug 2008, 21:51

@ Marc:
Binnenkort gaat het weekendje die kant op, dus dan komt dat beeldscherm al een heel eind.
Je kan hem ook na mijn vakantie bij mij afgeven, want ik ga binnenkort nog een keer naar Enschede.

Plaats reactie