wijnflessen / gistingsflessen

Iets te koop, op zoek naar iets, wat gevonden of verloren op een weekend? Meld het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Eilko » 19 okt 2010, 19:05

Heeft iemand nog (veel) wijnflessen over, of misschien zelfs een gistings-fles met water-slot? Ik ben druk bezig wijn te maken, en ik heb op dit moment 1 gistingsfles van 5 liter. En vier wijnflessen..

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Karin » 20 okt 2010, 01:38

Leuk! Je eigen wijn! Heb je zoveel druiven in de tuin?
Ik kan je helaas niet helpen met flessen, maar ben benieuwd naar je wijn! Wanneer is de proeverij?

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Eilko » 20 okt 2010, 09:23

hmmm eeh.. Ja.

Tja.

Misschien wordt de eerste wijn niet zo goed...


De druiven (bij mn ouders in de tuin, bij mij pas over 3 jaar) waren dit jaar nogal zuur. Zoals overal in Nederland...
En de gisting is vrij vroeg gestopt, suikers toevoegen lijkt niet meer te helpen.. Maar de volgende ronde wordt vast beter :)

Gebruikersavatar
TuuronTour
Berichten: 1110
Lid geworden op: 08 nov 2007, 19:37

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door TuuronTour » 20 okt 2010, 21:43

Om goed smakende wijn te kunnen maken heb je sowieso een geschikte druivesoort nodig die kan rijpen in het Nederlandse klimaat. Nederland is (nog) niet warm genoeg voor goede rode wijnen, hier wordt vooral witte wijn gemaakt.

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Eilko » 20 okt 2010, 21:58

Toch zijn dit jaar de eerste gouden medailles voor nederlandse rode wijnen uitgereikt, op basis van internationale maatstaven...
Maar goed, ik heb inderdaad betere druivenplanten besteld, nieuwe rassen. Alleen worden die planten pas in april uitgeleverd en duurt het dan nog 3 jaar voordat ze uberhaupt druiven gaan geven... Dus voorlopig moet ik oefenen met minder geschikt materiaal... Heeft ook een voordeel: dan kan ik de druiven de schuld geven..

Gebruikersavatar
Eilko
Berichten: 1098
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:58

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Eilko » 04 jan 2014, 21:36

Vanavond hebben we mijn eerste drie jaargangen wijn eens vergeleken. Ik vind het leuk om hier de resultaten neer te zetten, dus dat doe ik dan maar.

Oogst 2010. Komt licht mousserend uit de fles, de kurk plopte er af. Het mousserende karakter komt wel sprankelend over, en maskeert de teleurstellende smaak. De wijn is wel helder, en erg licht. Eigenlijk meer een rose dan een rode wijn.

Oogst 2011. Is niet mousserend, maar wel sprankelend. Heel mooi transparant, maar ook weer meer een rose dan een rode wijn. Volgens Hilda is het een Hele Mooie Rose. Hij is in ieder geval lekker.
Voor degene die in januari 2012 op het nieuwjaarsweekend op Flevo-natuur waren, daar heb ik toen twee van deze flessen wijn (rose) meegenomen. Een aantal leden heeft deze wijn toen geproefd, en omdat iedereen zijn glas na een of twee nipjes liet staan, wist ik toen eigenlijk al genoeg.. De wijn was toen nog niet lekker. Inmiddels is hij dus rijper, en nu smaakt hij prima.

Oogst 2012, gebotteld in juli 2013. Is al wat donkerder, lijkt al wat meer op wijn dan op rose. Hij smaakt groen, is dus nog niet rijp. Niet wrang of zo, maar hij moet duidelijk nog rijpen. Waarschijnlijk smaakt ie in 2015 of 2016 al beter. Van oogst 2012 heb ik nog ongeveer 4 liter in een gistingsfles staan, deze wordt binnenkort wel eens gebotteld. Levert dan 5 flessen op.

Oogst 2013. Zit nog volledig in gistingsflessen, inmiddels heb ik de ervaring dat je met wijn geduld moet hebben. In 2016 of 2017 maar eens gaan beoordelen. Ik heb 1 gistingsfles van 15 liter, en 2 van 5 liter. Wordt een mooi voorraadje :)

Overigens is alle wijn die ik tot nu toe gemaakt heb, gemaakt van druiven die afkomstig zijn van grond waar veen in zit. Niet bepaald de beste uitgangspositie. Op de Paardeweide hebben we zandgronden, da's voor wijn tenminste een stuk beter :) (maar de druiven worden pas in mei geplant.......)

(en ik heb inmiddels flessen voldoende. Honderden....)

Gebruikersavatar
Falco
Vriend(in) van JAN
Berichten: 198
Lid geworden op: 15 sep 2012, 12:40

wijnflessen / gistingsflessen

Bericht door Falco » 05 jan 2014, 22:58

Ha ha ha wou al zeggen ben net naar de glasbak geweest. Maar bewaar ze voortaan wel maar begrijp dat dat niet meer hoeft.

Plaats reactie