Tent ervaringen

Iets te koop, op zoek naar iets, wat gevonden of verloren op een weekend? Meld het hier!
Plaats reactie
corien
Berichten: 747
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:23

Tent ervaringen

Bericht door corien » 18 jun 2007, 10:39

ik heb een 'simpel' 3 persoons-koepeltentje goedkoop gekocht bij Wehkamp en die bevalt prima! makkelijk op te zetten en tot nu toe zelfs bij de hevigste buien nog lekker droog van binnen.

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 apr 2006, 11:45

Tent ervaringen

Bericht door Marc » 18 jun 2007, 15:25

Ik heb um bij Perrysport gekocht. Dé winkel voor kamperen :-)

Gebruikersavatar
Martijn B
Berichten: 645
Lid geworden op: 17 jul 2006, 19:37

Tent ervaringen

Bericht door Martijn B » 18 jun 2007, 17:00

Tentjes van de V&D zou je ook kunnen overwegen, daar heb ik namelijk weer goede ervaringen mee.

Gebruikersavatar
Brenda
Vriend(in) van JAN
Berichten: 1324
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:42

Tent ervaringen

Bericht door Brenda » 18 jun 2007, 19:45

Naast de prijs / kwaliteitsverhouding is het misschien ook wel erg handig om te letten op hoe snel en makkelijk zet ik hem op.
Ik heb namelijk nog een tentje op zolder liggen (gekocht bij de betere tentenzaak) waar je toch echt van leert vloeken, wil je die een beetje fatsoenlijk op zetten.

Het supergoedkope-van-binnen-altijd-erg-droge-Aldi-tentje dat ernaast ligt zet je echter in minder dan een zucht op zijn stokkies.

Wil je echter een door en door betrouwbare tent die elke orkaan kan doorstaan, dan denk ik aan een De Waard-Tent. Je hobby moet dan in ieder geval timmeren zijn (minstens 60 haringen!) en rijk zijn is dan ook wel handig :D .

Ik meen mij trouwens te herinneren dat ik vroeger ook een High Peak tent gehad heb, en daar heb ik wel een paar jaar mee gedaan.
Ik weet niet of je iets hebt aan deze stroom van informatie, maar ik heb het graag voor je gedaan!

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Tent ervaringen

Bericht door Karin » 19 jun 2007, 08:36

Inmiddels heb ik er mijn 3e versie van, en ik blijf ervoor gaan: een tent met paraplu-principe. :)

Is in no-time op te zetten, en zowel de stokken (!) als de binnentent blijven aan / in de buitentent zitten.

Tegenwoordig heb je ook van die 2-seconden (!!!) tentjes, die haal je uit de zak en die vouwen zich vanzelf -floep- uit. Schijnen ook prima te zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

Qua formaat: ik heb een zgn 3-persoons tent, maar zelf vind ik dat je er voor het praktische zeker 1 persoon af moet trekken, want als je daar met 3 mensen in zou liggen, kan je dus eigenlijk je bagage niet meer kwijt. Volgens mij rekenen ze maar 60 cm per persoon (ohw... dan heb ik zelfs een 4 persoons denk ik)

En verder is het natuurlijk: hoeveel wil je er aan uitgeven? Voor 2 tientjes heb je al best leuke tentjes, als je even zoekt. En die zijn ook prima hoor, maar gaan wellicht geen jaren mee. Ligt er ook aan hoe voorzichtig je bent natuurlijk... haha

Succes!

corien
Berichten: 747
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:23

Tent ervaringen

Bericht door corien » 20 jun 2007, 15:16

ik zag het foldertje ook en dacht 'dat moet ik even tegen PeterB op het forum zeggen' , nou bij deze dus :cool:

Gebruikersavatar
Metro2005
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2007, 18:37

Tent ervaringen

Bericht door Metro2005 » 06 jan 2008, 15:25

Kijk vooral ook naar de stof waar de tent van gemaakt is, sommige tenten zijn van een soort plastic gemaakt, en dat ademt totaal niet goed. Liever katoen of iets in die richting. En met tenten is het vaak zo: goedkoop is duurkoop.
Als je echt lang met een tent wilt doen , beknibbel er dan niet op.

Gebruikersavatar
naaktloper010
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2007, 10:15

Tent ervaringen

Bericht door naaktloper010 » 06 jan 2008, 19:40

Dit gaat levensgevaarlijk worden omdat ik al jaaaaren niet meer kampeer -- maar ben van oorsprong een doorgewinterde kampeerder die ook onder een hoek van 45 graden op een berghelling in een vliegende storm heeft gelegen, dus ik weet er nog wel 'iets' van.

Als je een 'auto' kampeerder bent (dus niet de tent op je schouders meeneemt) dan is een katoenen tent absoluut het overwegen waard. Het ademt en is zeker in zonnige oorden een absolute zegen. Voor de autokampeerder is een manshoge tent (waar je rechtop in kan staan) ook aan te raden; bij een dag slecht weer voel je je dan niet zo opgesloten. Er zijn prachtige tenten te krijgen waar het buitendoek gespannen wordt met twee of 3 fiber stokken en waar je dan de binnentent (een geheel gesloten kuip) ophangt aan het buitendoek. Geen mieren in je tent en bij slecht weer weinig kans op doorlekken. Afhankelijk van de grootte heb je dan 1 of 2 'binnen' tenten.

Mocht je wat avontuurlijker ingesteld zijn en dat ding op fiets of schouders mee willen nemen, dan zijn nylon 'tunnel' lichtgewicht tenten (dus geen koepel) een must have, bij voorkeur met een aparte bagageruimte. Er zijn een paar Canadese merken (Lafuma?) en Scandivische tenten fabrikanten die ze maken (de Noorse mariniers gebruiken die dingen ook). Je kan daarmee uit de voeten op 3600 meter in een vliegende storm en ze zijn met 1 hand op te zetten. En natuurlijk superlicht en op te rollen tot een heel klein pakje.

Ik zou eens bij 'de Zwerfkei' gaan kijken, volgens mij hebben die tegenwoordig op verschillende plekken in NL een vestiging. Daar verkopen ze zo'n beetje alles.

Voor die ene keer per jaar kan je natuurlijk prima bij de Aldi terecht. Mocht kamperen niks zijn, dan is de investering klein. Je kan altijd nog doorgroeien naar een wat betere tent. Je ervaart zelf dan wel wat je zelf wel of niet wilt in een tent.

So he.. ik lijk wel een verkoper. O.. wacht.. ik heb vroeger ook nog tenten verkocht bij de V&D :D

tts
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2009, 20:15

Tent ervaringen

Bericht door tts » 13 mar 2009, 20:42

[QUOTE=Brenda!;8113]Naast de prijs / kwaliteitsverhouding is het misschien ook wel erg handig om te letten op hoe snel en makkelijk zet ik hem op.
Ik heb namelijk nog een tentje op zolder liggen (gekocht bij de betere tentenzaak) waar je toch echt van leert vloeken, wil je die een beetje fatsoenlijk op zetten.

Wil je echter een door en door betrouwbare tent die elke orkaan kan doorstaan, dan denk ik aan een De Waard-Tent. Je hobby moet dan in ieder geval timmeren zijn (minstens 60 haringen!) en rijk zijn is dan ook wel handig :D .[/QUOTE] Het is een beetje een oud draadje, maar wellicht is mijn reactie toch handig.

Niet alle de Waard tenten hebben 60+ haringen hoor.

We hebben er 5 ( + nog een Esvo en Fred Slee trekkerstent ) in diverse maten, van groot tot klein, en kiezen naar gelang de omstandigheden een maat tent. Onze (laatste) WE-tent is de Kapmeeuw van de Waard. Deze tent heeft maar 2 stokken en een verbindingsstok tussen die voor en achterstok. Hoeveelheid haringen valt reuze mee en deze tent zetten we in een kwartiertje op. Gewicht zo'n 18 kg. Is wel van dik katoen en met vaste kuip. Maten: 2,5 x 3m Voor 1,90 en achter 1,70m hoog.

Naast de Waard bestaat er ook Atomatent ( in Uden ), van 2 ex. de Waard medewerkers.: www.atomatent.nl Deze mensen leveren zelfs nog wat slimmer gemaakte en kwalitatief aan de Waard gelijke tenten.

Op Marktplaats wordt voor kleine de Waardtentjes veel te veel betaald.
De grote, b.v een Albatros ( 4 persoons) is veeel betaalbaarder, gebruikt.

Esvo heeft dik katoenententen die gelijken op de Waardmodellen, n.l. de Vrolie 180 en Vrolie 240.. Resp 2 en 3 persoons. zonder stahoogte.
www.esvo-tenten.nl
Ook van dik, ten Cate, katoen. Afwerking zou wat minder zijn als die van Atomatent en de Waard.

Deze tenten hebben allemaal een vaste kuip, die je eerst vast zet, waarna je de tent opricht en afspant dat garandeert makkelijk opzetten en strak afspannen. Als je de juiste volgorde hanteert staat je tent als een huis.

Ben benieuwd welke tent jij nog op zolder hebt liggen, Brenda.

Gebruikersavatar
Brenda
Vriend(in) van JAN
Berichten: 1324
Lid geworden op: 06 mei 2007, 20:42

Tent ervaringen

Bericht door Brenda » 14 mar 2009, 13:23

Ik heb geen zolder meer, dus hij is verhuisd naar de schuur, maar het is een Eureka! Bighorn, een tunneltentje met lastige banden die de stokken onderling met elkaar verbinden. Die dingen zitten altijd in de knoop:mad:.
Onze De Waard opzetten deed ik altijd sneller!

Gebruikersavatar
Diable
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 apr 2006, 19:43

Tent ervaringen

Bericht door Diable » 30 mei 2010, 16:19

Pffffff ik ben weer thuis :) Ik was vandaag bij de Decathlon Arena om 2 tenten te kopen die ik op internet had uitgezocht. De ene is de welbekende vouwtent, die ik heb gezien en goed bevonden. de andere is een mega tunneltent, spannende dure aankoop zonder hem in het echt te hebben gezien! Maar er zit 2 jaar garantie op dus bij gemekker gaat hij gewoon tereug. Het toffe aan deze is dat je hem helemaal open kunt zetten en dat je dan wel rondom muggengaas dicht kan maken. Zo zit je buiten, maar mugvrij!

Niet om te klagen, maar ik wil graag even mijn verbazing schetsen over hoe de Amsterdammers het concept "Mega-store" opgevat hebben. Ze denken geloof ik dat het net zoiets is als een kruidenier? Mijn verslag:

Goed gemutst vertrok ik om 10.30 op zondagochtend vanuit Leiden naar Amsterdam, om 2 nieuwe tenten te kopen. Het zou vast nog wel lekker rustig zijn, dacht ik, als er geen file staat is dit ritje in 30 minuten te doen, dus wat is een beter moment dan dit? Maar.... les 1: ook op zondagochtend staat er file! Dus, na 10 minuten file besloot ik mij niet te laten kisten en het GPS op "vermijd snelwegen" in te stellen. Ik nam de afslag Roelofarendsveen, reed over de gezellige binnenwegen, nam het pontje (altijd feest! ja, daar geniet ik echt van!) en kwam gezellig om 12 uur op mijn bestemming. Anderhalf uur rijden had me tenminste een mooi tochtje opgeleverd.

Bij de Arena had ik geen idee welke parkeergarage ik moest nemen, omdat dat nergens staat aangegeven, dus nam ik P3. Op zich niet zo ver.

Les 2: Bij de Decathlon hebben ze geen karretjes. Ze verkopen mega tenten van 40 kg maar je wordt dus geacht die zelf door de winkel heen te zeulen. Samen met de andere (lichte) tent die ik kocht en de losse rommeltjes in het winkelmandje. Ik stalde alles maar op een berg tussen de tenten en liep steeds heen en weer, wat er ook voor zorgde dat ik niet ging rondkijken in de rest van de "megastore" en me zo hoogstwaarschijnlijk wel wat impulsaankopen bespaard heeft.

En dan na het betalen, wat moet je dan met 60 kg aan spullen? Uhm, juist, les 3: dan is P3 ineens best heel erg ver. Na uitgebreid zielig kijken, lief glimlachen en vragen mocht ik tegen omwisseling van mijn rijbewijs een kar uit het magazijn lenen. (Pluspunten voor het Decathlon personeel!!) Na geharrewar door de regen met die kar, waarbij niemand van het zondagse winkelende publiek op het idee kwam om even een van de 3 deuren voor me open te houden maar wel lichtelijk geërgerd bleef kijken hoe ik stuntelde, omdat ze er al die tijd zelf niet langs konden, (Les 4: doe dit soort dingen dus nooit alleen) kwam ik bij de parkeergarage, alwaar meteen les 5: geen lift! Of althans, wel een lift, maar die gaat niet lager dan de begane grond en mijn auto staat op -1. Huh? Ja echt. Hullep? Ik klopte aan bij de beheerder, hoorde niks, deed de deur open en zag een lange gang en een intercom. Ik drukte op de intercom, hoorde niks, liep weer naar buiten, stuntelde daar wat heen en weer, kwam een kennis tegen aan wie ik mijn verhaaltje deed, maar die ook niet op het idee kwam even te helpen (en ik was te stom om het te durven vragen). Ik ging die beheerdersgang maar weer in, deze keer met kar. Daar kwam een beveiligingsman aangesneld. "Hallo" zei ik, "ik zoek een lift." Tja, de meneer zei dat hij me wel had zien staan, hij me wel op de intercomknop had horen drukken, en me daarna ook had zien staan aarzelen. Fijn om te horen, dacht ik, maar u kwam dus niet op het idee om even te komen helpen... Enfin, hij wees me de weg, want: een andere lift bleek er uiteindelijk wel te zijn, maar helemaal aan de andere kant van de het winkelcentrum. Dus helemaal terug met de kar, en weer helemaal terug, etc.

Ik was zo verbaasd, in Frankrijk ben ik vaak in de Decathlon geweest en daar hebben ze overal pijlen met uitleg over waar je heen moet en mega karren en parkeerplaatsen voor de deur. Of anders op z'n minst een parkeergarage waar je dan zo in kunt vanuit de winkel. Hoe kan je nou een megastore hebben zonder dergelijke faciliteiten?

Nouja, ik heb het overleefd, maar de grootste les (les 6) was wel: Diable, ga in godsnaam niet als je keelontsteking hebt in je eentje naar zo'n * winkel om tenten te kopen!

Geef mij maar het dorp waar de man in de sportwinkel nog snapt wat hij verkoopt en de tijd neemt om je te helpen en zelfs met je mee loopt naar je auto als je je waren niet alleen kunt tillen. Die tent kost dan ietsje meer, maar eigenlijk valt dat ook nog mee, aangezien deze tent me een halve dag gekost heeft. En als we zakelijk gaan kijken... een halve dag luilekkertijd! Naar de maan! Ik ben gesloopt en ga de rest van de dag ijsjes eten voor m'n keel en hangen op de bank.

Wat ik gekocht heb? deze kleine en deze grote. Die grote is echt een mega-ding, voor het decadente kamperen. Nu heb ik iets ECHT kleins en makkelijks voor de weekeindjes en iets mega decadents, waar je nog binnen achter het muggengaas met z'n zessen kan gaan zitten kaarten als het plenst of stikt van de muggen.

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Tent ervaringen

Bericht door Karin » 30 mei 2010, 17:09

Hahaha, bedankt voor dit verslagje! :)
Gave tent, die grote! Multifunctioneel!

Gebruikersavatar
Diable
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 apr 2006, 19:43

Tent ervaringen

Bericht door Diable » 30 mei 2010, 17:10

Ken je hem? Heb je hem wel eens "live" gezien?

Gebruikersavatar
Diable
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 apr 2006, 19:43

Tent ervaringen

Bericht door Diable » 30 mei 2010, 17:20

Eigenlijk zijn deze links veel leuker om de 2 tenten te laten zien:

http://www.youtube.com/watch?v=7rKLn6mu_BA

http://www.youtube.com/watch?v=b6PWhZ22HJE

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jun 2006, 16:40

Tent ervaringen

Bericht door Marck » 31 mei 2010, 10:05

Toch klinkt het kopen van zo'n kleine in-de-lucht-gooi-tent als minder werk dan het opvouwen van zo'n ding. Ik had altijd het beeld van mezelf dat ik best handig was, totdat ik 1 keer zo'n ding moest inklappen...

Gebruikersavatar
Karin
Vriend(in) van JAN
Berichten: 5808
Lid geworden op: 02 apr 2006, 09:20

Tent ervaringen

Bericht door Karin » 31 mei 2010, 10:44

Ik heb afgelopen SANNE-weekend ook erg geamuseerd op een stoeltje zitten kijken hoe Robbert probeerde het opgooitentje van Jos op te vouwen. Het is een handigheidje, denk ik. Want Jos had het zo voor elkaar. En toen Nieck die van hem nog gebruikt, i.p.v. de tunneltent van 12 bij 24 meter (ongeveer, ik kan er een beetje naast zitten) leek het ook nooit zo'n toestand.

Gebruikersavatar
Diable
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 apr 2006, 19:43

Tent ervaringen

Bericht door Diable » 01 jun 2010, 16:33

Het is inderdaad een handigheidje, je moet gewoon weten hoe het moet :)
Dat kan je hier zien!

Gebruikersavatar
Marjoleine
Berichten: 1624
Lid geworden op: 30 aug 2007, 20:35

Tent ervaringen

Bericht door Marjoleine » 03 jun 2010, 20:20

De tenten zien er mooi uit!

Ik heb nog "gewoon" een tentje met 3 fiberglasstokken. Geen "opgooi" tent.

Gebruikersavatar
Diable
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 apr 2006, 19:43

Tent ervaringen

Bericht door Diable » 29 jun 2010, 17:52

Ik had 'm laatst keurig in 60 seconden in elkaar, de eerste keer! Goed naar dat filmpje kijken heeft dus geholpen :)

Gebruikersavatar
Nieck
Berichten: 668
Lid geworden op: 23 jun 2006, 23:56

Tent ervaringen

Bericht door Nieck » 29 jun 2010, 19:19

Ja, makkelijk he? In Frankrijk stonden mensen te kijken hoelang ik erover ging doen om een tent op te zetten. Ze vonden het jammer dat ze niets te lachen hadden, hahaha.. Met inpakken net zo ;)

Plaats reactie