Maastrichtse fotograaf Guy van Grinsven werkt mee aan tv-programma "Blootgewoon"

Ergens op internet of in de krant naturistisch nieuws gelezen? Deel het hier!
Marcel
Berichten: 853
Lid geworden op: 02 jul 2009, 22:22

Maastrichtse fotograaf Guy van Grinsven werkt mee aan tv-programma "Blootgewoon"

Bericht door Marcel » 27 jul 2009, 20:18

MAASTRICHT- Het nu al veel besproken nieuwe KRO programma ‘BlootGewoon’ van Anita Witzier dat deze week haar première beleeft, wordt mede door de Maastrichtse fotograaf Guy van Grinsven gerealiseerd. Het programma brengt 10 groepen mensen in beeld die ter ondersteuning van een door henzelf aangebracht goed doel, uit de kleren gaan. Zij poseren voor een kalender die wordt gefotografeerd door twee bekende Nederlandse fotografen. De KRO heeft hiervoor naast Van Grinsven haar keuze laten vallen op de fotografe Patricia Steur.

Van Grinsven zit, net als Steur, ruim 40 jaar in het fotovak en vestigde zich na internationale omzwervingen in 1980 in Maastricht. Hij maakt reportages voor vele nationale en internationale bladen en verwierf bekendheid als allround fotograaf. Zijn werk is bij de wedstrijd om de ‘Zilveren Camera’ in verschillende categorieën vaker bij de hoogste geëindigd. Tevens is Van Grinsven uitgever van het glossy ‘Niveau EuregioMagazine’. Ook Particia Steur is een gerenommeerde vakvrouw. In 2005 ontving zij ‘de Grote Paul’ een belangrijke Nederlandse fotografie prijs, tot stand gekomen als hommage aan Paul Huf. Andere winnaars van deze prijs waren Anton Corbijn en Erwin Olaf.

Uit de kleren
Beide fotografen binden in het programma de strijd met elkaar aan om de geselecteerde groepen in de kalender te krijgen. Hun opnames worden door een onafhankelijke vakjury beoordeeld. De uitvallers krijgen in de laatste uitzending nog een herkansing, waarin het kijkerspubliek, middels SMS berichten, ze alsnog in de kalender kan stemmen. De volledige opbrengst van de kalender zal bestemd zijn voor het goede doel waarvoor de kandidaten uit de kleren zijn gegaan.

Alle opnames zijn inmiddels achter de rug. Het uitgangspunt van het programma BlootGewoon is de kijker inzicht te geven in de betreffende goede doelen en vooral de persoonlijke, ultieme inzet van de mensen daarvoor. De kandidaten moeten daadwerkelijk hun schroom overwinnen en zich aan elkaar - én voor het oog van de draaiende camera - letterlijk bloot geven.

Eigen ideeën
Voor de invulling van de foto’s zijn de fotografen volledig vrij gelaten om hun eigen ideeën te verwezenlijken. Guy van Grinsven heeft ervoor gekozen zijn beelden te laten verwijzen naar het goede doel waarvoor de kandidaten zich inzetten. “De foto als drager van de boodschap van het goede doel”, legt Van Grinsven uit. “Bijvoorbeeld de groep die geld wil inzamelen om onderzoek te doen naar de taaislijmziekte. Deze dodelijke ziekte begint vaak in de longen. Veel oud mijnwerkers hadden een andere longziekte, silicose, stoflongen! Dus heb ik deze groep ondergronds in de steenkolenmijn van Valkenburg gefotografeerd. Een ander groep, ‘De Amazones’ bestond uit vrouwen met borstkanker. Vrouwen waarvan de vrouwelijkheid behoorlijk is aangetast en daar onder lijden of geleden hebben. Toch wilde deze vrouwen zich graag tonen om te laten zien wat dat betekent en dat ze toch nog altijd trots zijn op hun lichaam. Knap hoor! Ik heb ze dan ook als de mooiste vrouwen, in de meest romantisch setting, gefotografeerd in een soort ‘Dejeuner sur l’herbe’, naar een impressionistisch schilderij van Manet”, vertelt Guy van Grinsven begeesterd.

Taboe
Verder is er de groep die zich inzet voor de stichting ‘Doe een Wens’, die nog eenmaal een droom van een terminaal kind laat uitkomen. “Daarvoor heb ik een sprookje met waternimfen inclusief een prins gecreëerd. De opnames hebben we gemaakt in de vijver op Chateau Gronsveld. Ik had aanvankelijk een ander idee, maar kreeg daarvoor geen medewerking van de organisatie om de locatie te gebruiken. Onbegrijpelijk, want die locatie is zelf volledig dank zij giften tot stand gekomen. Bloot blijkt dan toch nog een groot taboe, wat het doel ook moge zijn… Gelukkig was de medewerking over het algemeen geweldig. Voor de stichting “proefdiervrij’ heb ik van de Gemeente Riemst de grotten langs het Albert kanaal van Kanne mogen gebruiken. Hier heb ik de mens - letterlijk - als proefdier centraal gezet en de gebodypainte ‘dieren’ de proeven laten uitvoeren, inclusief operaties. Een beetje kinky opnames zijn het geworden. Heel apart.!”.

Van Grinsven vertelt dat hij voor de laatste opnames moest uitwijken naar Alkmaar. “De groep ‘Kitesurfers’ zet zich in voor de kinderen in de sloppenwijken van Brazilië. Daar ben ik vaker zelf geweest en weet dat die mensen vaak letterlijk op de vuilnisbelt leven en wonen in golfplaten hutjes. Dus deze groep heb ik op een groot vuilnisstort gefotografeerd op surfboards gemaakt van golfplaten. Ik kreeg hier in Limburg nergens toestemming, dus moest ik wel naar Alkmaar om het te maken. Het is heel mooi geworden. Ik heb ze letterlijk boven het stort laten zweven dankzij een kraan en hoogwerker van 30 meter.”

Zware klus
“Het was een zware klus, temeer omdat je 2 cameraploegen, regisseurs, runners en de kandidaten; samen zo’n 20 man, om je heen hebt lopen. De twee 2 regisseurs moeten hun ding doen en er moeten ook nog interviews worden afgenomen door Anita Witzier. In de fotografie doe je normaliter je eigen regie en maak je de foto als het licht en de tijd daar is. Bij TV is het draaiboek allesbepalend”, aldus Guy van Grinsven.

De 6 uitzendingen van BlootGewoon zijn vanaf nu iedere donderdag te zien op Nederland 1 vanaf 21.30 uur.

Bron: Persbericht Louk Hustinx

Foto's kun je zien via http://marcel-boreas.hyves.nl

Plaats reactie